• مقالات
  • /
  • متفرقه
  • /
  • بیوگرافی نیوشا توکلیان

بیوگرافی نیوشا توکلیان


https://donack.com/files/images/biographies/نیوشا-توکلیان/newsha-tavakolian-1.jpg

نیوشا توکلیان متولد ۱۳۶۱ خبرنگار و عکاس ایرانی، او در سال ۷۷ در سن ۱۶ سالگی و پس از گذراندن یک دوره عکاسی ۶ ماهه عکاسی حرفه‌ای را آغاز کرد. از سال ۲۰۰۲ عکسهای وی در نشریات معتبر بین‌المللی مثل تایم، نیویورک تایمز، اشترن، فیگارو و برخی دیگر از نشریات آمریکایی و اروپایی به چاپ رسیده است. او عکاسی حرفه‌ای را در نشریه زن آغاز کرد.

پس از آن در ۶ روزنامه اصلاح طلب دیگر به فعالیت پرداخت. اولین فعالیت حرفه‌ای او را می‌توان پوشش اتفاقات کوی دانشگاه در سال ۱۳۷۹ با استفاده از دوربین مینولا و لنز ۵۰ میلیمتر خودش دانست. عکس های او در چندین روزنامه مختلف ایرانی مورد استفاده قرار گرفت.

 توکلیان تا کنون در کشورهای عراق، لبنان، سوریه، عربستان و پاکستان به عکاسی پرداخته است.

ژانر کارهای نیوشا توکلیان متفاوت و جسورانه است و همین وجه تمایز او با سایر عکاسان است که با استقبال های فراوانی روبرو شده است.

 

نمایش عکس‌ها در گالری تامس ایربن


گالری «تامس ایربن» در نیویورک مجموعه‌ای از عکس‌های او را در سال ۲۰۱۳ به نمایش گذاشته است، این مجموعه آثار "نگاه کن" نام دارد. افرادی که موضوع این عکس‌ها هستند در ساختمان محل سکونت توکلیان زندگی می‌کنند. نکته جالب در مورد این مجموعه این است که همه این تصاویر در برابر پنجره‌ای که نمایی از ساختمان‌های اطراف در پس آن دیده می‌شوند در ساعت ۸ شب گرفته شده‌اند.

 

پس دادن جایزه


نیوشا توکلیان جایزه ۵۰ هزار یورویی بنیاد ˝فتوژورنالیسم کارمینیک˝ را بعد از دریافت، برای این بنیاد پس فرستاد و درنتیجه برگزاری نمایشگاه مجموعه عکس‌هایش توسط این بنیاد هنری فرانسوی و همچنین چاپ کتاب مجموعه اش لغو شد. سوژه اصلی این عکس‌ها جوانان ایرانی و زندگی روزمره آن‌ها است. آدم‌های معمولی که شاید ظاهرا جذابیتی برای دوربین نداشته باشند اما به گمان او اگر کمی دقیق‌تر نگاه کنید، زندگیشان پر از داستان است کارمینیک تاکید کرد که نام این مجموعه باید به "نسل سوخته" تغییر پیدا کند. عنوانی که به هیچ وجه با نگاه او، به‌عنوان‌خالق‌اثر، همخوانی نداشت. در نهایت پس از دو بار سفر به فرانسه در سه ماه و چندین جلسه گفتگو برای رسیدن به توافق، نیوشا توکلیان به این نتیجه رسید که راه دیگری ندارد جز آنکه جایزه ۵۰ هزار یورویی، نمایشگاه و کتاب را فراموش کند. به گفته او رئیس این بنیاد با اصرار بر تغییر در شرح‌ها، نام، و گزینش عکس‌های این مجموعه، قصد داشته آن را، برخلاف نگرش و خواست توکلیان، در جهت کلیشه‌های معمول در مورد ایران هدایت کند.

 

Prince Claus Award 2015


نیوشا توکلیان در سپتامبر ۲۰۱۵  برنده جایزه پرنس کلاوس (۲۵ هزار یورو) در رشته عکاسی شد. این جایزه‌  روز دوم دسامبر ۲۰۱۵ مصادف با ۱۱ آذر ۹۴ در برنامه‌ای با حضور خانواده سلطنتی هلند به وی اهدا شد.

طبق گفته‌های خودش نیمی از این جایزه را صرف امور خیریه خواهد کرد. جایزه‌ی پرنس کلاوس هر سال به افراد تاثیرگذاری که برای بهبود فرهنگ کشور خود تلاش می کنند اهدا می شود.

 

برخی از آثار نیوشا توکلیان

 

بیوگرافی-نیوشا-توکلیان

 

بیوگرافی-نیوشا-توکلیان

 

بیوگرافی-نیوشا-توکلیان

 

بیوگرافی-نیوشا-توکلیان

 

بیوگرافی-نیوشا-توکلیان

 

 

 

 

ارتباط با ما

تیم دوناک مشتاق شنیدن نظرات و پیشنهادات سازنده شما عزیزان میباشد.

تماس با ما
Logo

ما بر آنیم که آثار عکاسان ایرانی را به جهانیان نشان دهیم. دوناک فوتوگرافی در جهت معرفی هر چه بیشتر عکاسان آماتور و حرفه ای تلاش مینماید.

ارتباط با ما

دوناک همراه همیشگی شما

برای ارتباط با ما از راه های زیر اقدام نمایید:

  • ; ;