• مقالات
  • /
  • متفرقه
  • /
  • عکاسی از آتش بازی

عکاسی از آتش بازی


 

اگرچه یک عکس خوب از آتش بازی می تواند بسیار چشمگیر باشد، اما کار بسیار دشواری نیز می باشد. در حالی که اکنون بسیاری از دوربین ها مجهز به "حالت آتش بازی" یا اصطلاحا Fireworks mode هستند، تنها با صرف کمی زمان برای تنظیم دستی دوربین می توان عکس های باکیفیت تری گرفت و دیگر نیازی به استفاده از دوربینهایی با لنزهای متحرک و قابل تعویض نیست (اگرچه مطمئناً صدمه ای نخواهند دید)، اما بهتر است از دوربینی استفاده کنید که مجهز به کنترل دستی می باشد. با دنبال کردن مطالب زیر عکسهایی عالی خواهید گرفت که حتی حرفه ای ها را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد!

 

1. استفاده از سه پایه

اگرچه گرفتن عکس های واضح و باکیفیت از آتش بازی بدون استفاده از سه پایه کار آسانی است، اما استفاده از سه پایه به شما این امکان را می دهد که کمی خلاقیت بیشتری به خرج دهید! سه پایه استفاده از سرعت شاتر بیشتر و قرار دادن دوربین در زاویه ای که نگه داشتن آن برای شما کار دشواری است را میسر میسازد. اگر نگران مکان یا فضای عکاسی هستید که استفاده از سه پایه بزرگ ممنون است، می توانید از چیزی مانند Gorillapod استفاده کنید؛ این سه پایه مناسب دوربین های کامپکت دارای پایه های انعطاف‌پذیری است که می توان برای ثابت نگه داشتن دوربین آن را به دور درختان، اشیا و چیزهای دیگر پیچاند.

 

2. خاموش کردن فلش

آتش بازی بسیار نورانی و روشن است و استفاده از فلش دوربین هیچ کمکی به عکاسی شما نمی کند. اگر از دوربین کامپکت استفاده می کنید، با استفاده از دکمه ای به نام lightning bolt منویی باز میشود که میتوان فلش را با استفاده از آن خاموش یا روشن کرد. با استفاده از آن، فلش را در حالت خاموش قرار دهید. اگر از دوربین تک‌لنزی بازتابی یا اصطلاحا SLR استفاده می کنید، به راحتی میتوان فلش را با تنظیم دستی دوربین خاموش کرد.

 

3. تنظیم ایزو، دیافراگم و شاتر به صورت دستی

اینجاست که سه پایه به کار می آید! برای داشتن یک نوردهی خوب و مناسب، در واقع شما میخواهید برای یک مدت زمان طولانی‌تری کمی نور ورودی به دوربین را افزایش دهید. با این کار میتوانید از طریق حرکت نور، افکت کامل آتش بازی را عکاسی کنید. برای گرفتن عکس دلخواه خود احتمالاً باید کمی آزمون و خطا کنید، اما بهتر است این کار را با ISO 100 انجام دهید و لنز خود را برروی f/8 با سرعت شاتر یک ثانیه تنظیم کنید.

اگر دوربین شما دارای حالت نوردهی Bulb است، که در این حالت تا زمانی که دکمه شاتر را پایین نگه دارید شاتر در حالت باز باقی می ماند، می توانید از آن برای گرفتن عکس های بهتر استفاده کنید. استفاده از یک کابل شاتر یا یک ریموت وایرلس هنگام کار در حالت Bulb مفید است، پس آن را همراه خود داشته باشید. در غیراین صورت، و یا درصورت استفاده از دوربین کامپکت، دقت داشته باشید که هنگام آزاد یا فعال کردن شاتر (اصطلاحا تریپ کردن شاتر)،  زیاد آن را تکان ندهید.

 

4. انتخاب سوژه و تنظیم فریم آن

آتش بازی مطمئناً نمایش سرگرم کننده ای است، اما برای گرفتن یک عکس واقعاً عالی می خواهید که چیز دیگری نیز در فریم شما وجود داشته باشد. اگر در شهر هستید، سعی کنید خط افق یا یک نقطه عطف را درحالی که آتش بازی را از بالای آن نشان میدهید به سمت پایین عکس فریم کنید.

اما همه آنقدر خوش شانس نیستند که در مقابل نمایش نور به یک چنین ساختار دراماتیک و ساخته دست انسان دسترسی داشته باشند. اگر در طبیعت هستید، سعی کنید یک سوژه بر روی یک دریاچه یا رودخانه بیابید، زیرا بازتاب سوژه در آب می تواند بسیار دراماتیک باشد. اگر در یک پارک یا یک روستا هستید، شاید کمی دچار مشکل شوید. با شیوه ای که برای آتش بازی همانند عکاسی از یک منظره انتخاب میکنید – درصورتی که بتوانید تعادل زمین و آسمان را شاید با نشان دادن تماشاگران حفظ کنید - می توانید کمی عکس خود را جذاب تر کنید. از ایجاد تغییر نترسید – استفاده از نمای نزدیک در برخی از عکسهای نزدیک از آتش بازی باعث جذاب‌تر شدن عکس های شما میشود. اما ممکن است حرکت کردن شما کمی دشوار باشد، زیرا سوژه ها اغلب سریعتر از آنچه که تصور می کنید محو می شوند. اینجاست که می توانید برای ثبت سوژه های نزدیک و انتزاعی از یک لنز تله فوتو استفاده کنید.

 

5. امتحان کردن چیزهای جدید

مطمئناً عکاسی از مراسم آتش بازی کار نفس‌گیری است، اما می توان برای گرفتن عکس های جذاب تکنیک های مختلفی را امتحان کرد. اگر با لنز زوم دستی عکاسی می کنید، می توانید فاصله کانونی را هنگام نوردهی تنظیم کنید که این خود می تواند مانند عکس زیر منجر به ثبت مسیرهای نور شود. همچنین ممکن است بخواهید برخی از این قوانین را نقض کنید؛ عکاسی برای مدت زمان طولانی از نمایش نور می تواند منجر به گرفتن عکس های متفاوت و جالب مانند تار، محو و عجیب و غریب شدن عکس ها شود، که البته این کار برای کل نمایش توصیه نمیشود.

 

6. عکاسی کنید، اما هر عکسی را به اشتراک نگذارید

با استفاده از یک کارت حافظه تا جاییکه که می توانید عکس بگیرید، اما همه آنها را پست نکنید و به اشتراک نگذارید. عکس هایی که خوب نیستند را پاک کنید و در صورت لزوم عکس هایی که خوب گرفته شده اند را به اشتراک بگذارید. بیست عکس خوب بیش از صد عکس نه چندان خوب تأثیرگذار است. اگر از SLR استفاده میکنید و دوست دارید عکس خام بگیرید، بدون شک باید مدت زمانی را صرف روتوش و ادیت کردن عکس ها کنید که با این کار میتوانید برای افزایش کنتراست، آسمان را تاریک و جزئیاتی در سایه هایی که درغیر اینصورت ممکن است از بین بروند، ایجاد کنید.

 

7. دوربین گوشی های هوشمند

دوربین گوشی های هوشمند طی چند سال گذشته بسیار ارتقاء یافته اند؛ اما برای گرفتن عکس از مراسم آتش بازی و نمایش نور نمیتوان انتظاری همچون دوربین SLR  را داشته باشید.

اگر گوشی شما آخرین مدل گوشی های هوشمند مانند آیفون 8 یا گلکسی S9 یا کمی جدیدتر یا قدیمی تر باشد، به جز زوم، از یک دوربین کاملاً قوی برخوردار است. اما عکاسی از آتش بازی با استفاده از دوربین گوشی کار سختی است. دوربین گوشی ها برای عکسبرداری در نور کم و سریع طراحی شده اند - شما نمی توانید دیافراگم را ببندید زیرا همیشه در بازترین حالت خود ثابت است.

این نوع عکاسی مناسب دوربین های SLR و دوربین های بدون آینه است. بنابراین، تکنیک خود را کمی تغییر دهید. در صورت داشتن HDR بر روی گوشی خود آن را فعال کنید؛ و اگر از کنترل دستی استفاده میکنید، ایزو را در کمترین میزان خود تنظیم کنید و سرعت شاتر را تا حد ممکن کاهش دهید تا بتوان آن را با دست نگه داشت. بسته به نوع و مدل گوشی خود میتوانید این تنظیمات را تغییر دهید، اما از 1/60 ثانیه شروع و امتحان کنید تا زمانی که تصویر آسمان تاریک و تصویر آتش بازی رنگارنگ شود. صحبت از انفجار ، اگر گوشی شما دارای حالت Burst (حالت پیوسته) است، از آن استفاده کنید – دست یافتن یه یک زمان مناسب برای عکاسی فاقد نوردهی چند ثانیه ای کار دشواری است. با کمی دقت، تمرین و احتمالاً کمی ویرایش، عکس شما مناسب پست گذاشتن در اینستاگرام میشود.

اگر به کنترل های ایزو و شاتر دستی دسترسی ندارید، به مشکل برخواهید خورد. برخی از گوشی ها با لمس به شما این امکان را می دهند که نورسنج خود را در قسمت خاصی از صحنه مورد نظر تنظیم کنید - با گوشی آیفون می توانید منوی فوکوس را لمس کرده و آن بکشید یا اصطلاحا دراگ کنید تا اندازه گیری و فوکوس خودکار مجزا شود. یک سوژه روشن انتخاب و اگر می توانید تنظیمات نوردهی را قفل و غیرفعال کنید. این امر باعث می شود گوشی شما نتواند آسمان تاریک اطراف آتش بازی را روشن کند. همچنین اگر گوشی شما به ضبط فیلم 4K مجهز است، استفاده از آن ایده خوبی است - اندازه هر فریم 8 مگاپیکسل است و مطمئناً می توانید یکی از آنها را برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی انتخاب کنید.

 

در آخر، از یک برنامه ویرایش عکس یا از برنامه های خود گوشی استفاده کنید. برنامه هایی مانند VSCO می توانند نور عکس هایی با روشنایی بیش از حد را کاهش دهند، اشباع رنگ را بهبود ببخشند و نیز دارای تنظیمات دیگری  برای عکاسی از آتش بازی است.

 

 

 

ارتباط با ما

تیم دوناک مشتاق شنیدن نظرات و پیشنهادات سازنده شما عزیزان میباشد.

تماس با ما
Logo

ما بر آنیم که آثار عکاسان ایرانی را به جهانیان نشان دهیم. دوناک فوتوگرافی در جهت معرفی هر چه بیشتر عکاسان آماتور و حرفه ای تلاش مینماید.

ارتباط با ما

دوناک همراه همیشگی شما

برای ارتباط با ما از راه های زیر اقدام نمایید:

  • ; ;