• مقالات
  • /
  • متفرقه
  • /
  • 50 عکاس برتر جهان

50 عکاس برتر جهان


احتمالاً بزرگترین عکاسان جهان!

از بین میلیاردها نفر که به نوعی دارای دوربین  هستند، بهترین عکاس در همه زمان ها کیست؟

چه کسانی در زمینه عکاسی با ارائه خلاقیت و انجام آثار و کارهای نوین و جدید و یا تاثیرگذاری بر نسل‌های بعدی نامی از خود به‌جا گذاشته اند؟ عکاسانی که تنها به گرفتن عکس های عالی بسنده نکردند، بلکه آثار قابل توجهی در طول زندگی از خود به‌جا گذاشتند؟

قرار نیست یک لیست واحد شامل عکاسان دلخواه هرکس تهیه کنیم، بلکه در دنیای دوربین دیجیتال لیستی از عکاسان بزرگی ارائه خواهیم داد که مورد تایید همه قرار دارند. بنابراین، در اینجا 50 عکاس بزرگ و برتر جهان را به شما معرفی میکنیم.

 

1) هانری کارتیه-برسون (Henri Cartier-Bresson) (1908-2004)

کارتیه-برسون، عکاسِ عکاسان، تأثیر بسزایی در روزنامه نگاری مدرن و تأسیس آن به عنوان یک شکل هنری داشت. از دستاوردهای وی می توان به همکاری در تاسیس آژانس مگنوم در سال 1947 اشاره کرد و در ایجاد آثار مستند، پرتره و منظره نیز تبحر داشت. دیدگاه وی نسبت به ثبت یک واقعه در "لحظه سرنوشت‌ساز" بسیار تأثیرگذار بوده است.

 

2) انسل آدامز (Ansel Adams) (1902-1984)

آدامز، مسلماً به عنوان یکی از بزرگترین عکاسان منظره، سبک های نقاشی را برای ایجاد آنچه او "شعری سخت و سوزان از واقعیت" خواند، رد کرد. به عنوان یکی از مبتکران اصلی نظام ناحیه ای (Zone System) برای ایجاد محاسبه دقیق نوردهی، وی بیشتر به دلیل ایجاد تصاویر سیاه و سفید خود در جشن شکوه طبیعی پارک ملی یوسمیت شناخته شده است.

 

3) سباستینو سالگادو (Sebastião Salgado) (متولد 1944)

سالگادو، سوپراستار عکاسی خبری مدرن است. وی در ابتدا در رشته اقتصاد تحصیل کرد، اما در سال 1973 در حرفه عکاسی فعالیت خود را آغاز نمود. آثار وی در مقیاس حماسی سیاه و سفید به ویژه بر بی‌عدالتی اجتماعی و فقر متمرکز شده اند و طی 45 سال گذشته چندین پروژه مهم بین المللی برای مدت زمان طولانی انجام داده است.

 

4) بیل برانت (Bill Brandt) (1903-1983)

برانت متولد آلمان و بزرگ‌شده انگلیس، سبک متمایز عکاسی خود را در طیف وسیعی از ژانرها به ارمغان آورد. وی فعالیت خود را از دهه 1930 با ثبت تصاویر مستند اجتماعی از غنی و فقیر، مناظری احساسی با حس و حالی خاص، پرتره های هیجانی، تفکربرانگیز و سوژه های برهنه با زاویه فوق باز غیرطبیعی آغاز کرد.

 

5) جولیا مارگارت کامرون (Julia Margaret Cameron) (1815-1879)

کامرون یکی از اولین عکاسانی بود که پتانسیل عکاسی را به عنوان یک شکل هنری بیانگر کشف کرد. وی که در اواسط قرن نوزدهم فعالیت می کرد، مجموعه ای از آثار را برروی نگاتیوهای صفحه شیشه ای شامل تصاویری از خانواده و دوستان و خانواده ملکه ویکتوریا مانند دانشمند، سِر جان فردریک ویلیام هرشل (Sir John Herschel) و شاعر، آلفرد لرد تنیسون (Alfred, Lord Tennyson) ایجاد کرد.

 

6) ریچارد آودون (Richard Avedon) (1923-2004)

آودون یکی از شناخته‌شده‌ترین عکاسان آمریکایی قرن بیستم است. او به ثبت پرتره افراد مشهور و عکاسی مد برای مجلاتی ازجمله Vogue و Harper’s Bazaar معروف بود، همچنین به دلیل ثبت پرتره های سیاه و سفید قدرتمند از مردم عادی مانند اثر وی در کتابی به نام در غرب آمریکا (In the American West) در سال 1985 مورد تحسین قرار گرفت.

 

7) ایروینگ پن (Irving Penn) (1917-2009)

پن که در محافل عکاسی مورد احترام بود، در درجه اول به عکاسی ادیتوریال و تجاری شناخته شده و معروف، مد، پرتره و اشیای بی‌جان مشغول بود. تصاویر وی دارای یک ترکیب‌بندی و روشنایی دقیق، بسیار ساده و در عین حال تاثیرگذار بودند. این تصاویر نمادین شامل پرتره هایی از پیکاسو و ترومن کاپوتی و تصاویر مد از همسر سوپرمدل وی، لیزا فونساگریوز (Lisa Fonssagrives)، است.

 

8) دون مک کولین (Don McCullin) (متولد 1935)

اگرچه شهرت وی برای تصاویری است که واقعیت بیرحمانه جنگ در ویتنام، قبرس و کامبوج را به تصویر می کشاند، اما اثر تحسین شده بین المللی مک کالین شامل تصاویر مستند در زادگاهش انگلیس و مناظر تاریک و خلوت است. به دلیل شجاعت و بی ادعا بودن در جستجوی یک داستان، به دلیل خدمت در صنعت عکاسی در سال 2017 لقب شوالیه گرفت.

 

9) مارگارت بورک وایت (Margaret Bourke-White) (1901-1971)

بورک-وایت که به "مگی فناناپذیر" معروف بود، اولین خبرنگار زن جنگ و اولین زن عکاس خبری مجله لایف بود. او از طوفان های آتش جنگ در مسکو و آزادی زندانیان از اردوگاه های کاراجباری عکاسی می‌کرد. پس از آن، وی اولین عکاس خارجی بود که توانست از برنامه 5 ساله شوروی و خشونت هنگام تقسیم هند عکس بگیرد.

 

10) سیسیل بیتون (Cecil Beaton) (1904-1980)

بیتون یکی از بزرگترین عکاسان پرتره و مد قرن بیستم بود. او که مجذوب زرق و برق، ظرافت و سبک شده بود، عکسهای فراوانی برای مجلاتی ازجمله Vogue و Vanity Fair از دهه 1920 تا 70 ثبت کرد. استعدادهای خلاقانه او در زمینه لباس و طراحی صحنه برای فیلم ها و تئاترها نیز گسترش یافت.

 

11) رابرت کاپا (Robert Capa) (54-1313)

کاپا عکاس خبری مجارستانی و از بنیانگذاران مگنوم فوتوز (آژانس عکس مگنوم) بود. وی در طول زندگی حرفه ای خود از پنج رویداد مختلف ازجمله جنگ داخلی اسپانیا عکاسی کرد و به ویژه به دلیل ثبت تصاویر از D-Day (یکی از روزهای مشخص در جنگ جهانی دوم) در سال 1944 شناخته شده است. او در حین تهیه گزارش از نخستین جنگ هندوچین کشته شد.

 

12) آلفرد استیگلیتز (Alfred Stieglitz) (1864-1946)

 

استیگلیتز غول عکاسی و از پیشگامان مهم این رسانه بود. در دهه 1890، او گفتگویی بحث برانگیز پیرامون این مسئله که اهمیت عکاسی به عنوان یک شکل هنری به اندازه نقاشی یا مجسمه سازی است، شکل داد. وی در ادامه طرفدار عکاسی "طبیعی" و بدون دستکاری و مروج خستگی‌ناپذیر آثار عکاسان دیگر شد.

 

13) جوئل مایروویتس (Joel Meyerowitz) (متولد 1938)

مایروویتس فعالیت عکاسی خود را به عنوان یک عکاس خیابانی نوآور در اوایل دهه 60 پیش از اینکه به خلق اثر هنری زیبا با قالب بزرگ همراه با کتاب پرفروش Cape Light بپردازد، آغاز کرد. وی بیش از 20 کتاب ازجمله Aftermath (عواقب)، مجموعه ای از کارهای مستند Ground Zero را پس از حملات تروریستی به مرکز تجارت جهانی (برج های دوقلو) در سال 2001 منتشر کرده است.

 

14) ایو آرنودلد (Eve Arnold) (1912-2012)

آرنولد اگرچه به خاطر پرتره های خود از شمایل های فرهنگی ازجمله مرلین مونرو مشهور بود، اما بیش از 50 سال یک عکاس خبری و از اعضای آژانس مگنوم فوتوز بود. او با ترجیح به عکاسی در نور طبیعی، طیف گسترده ای از آثار غیرمعمول اما جذاب تا جدی از جمله مقاله های تصویری درمورد جنبش حقوق مدنی و کارگران کشاورزی را به تصویر کشید.

 

15) بروس دیویدسون (Bruce Davidson) (متولد 1933)

دیویدسون، یک عکاس مستند آمریکایی معروف، تمرکز خود را برروی افراد خارج از جامعه و حاشیه‌نشین ها قرار داد. او با غرق شدن در سوژه های خود، چه گنگ های نوجوانان در بروکلین، چه اجراکنندگان سیرک، و چه ساکنین یک بلوک در هارلم، به بینشی صحیح از زندگی آنها دست یافت.

 

16) دوروتیا لنگ (Dorothea Lange) (1895-1965)

لنگ یک عکاس و یک عکاس خبری مستند پیشگام آمریکایی بود. اگرچه او در اوایل کار خود یک آتلیه پرتره داشت، اما در رکود بزرگ دهه 1930 به مستندسازی تز بیکاران و بی خانمان ها روی آورد. مشهورترین تصویر وی، مادر مهاجر (Migrant Mother ) (1936)، زنی فقیر و فرزندانش را به نمایش گذاشت.

 

17) آرنولد نیومن (Arnold Newman) (1918-2006)

نیومن از دهه 1930 شروع به عکاسی پرتره کرد و ترجیح داد در خانه یا محل کار افراد از آنها عکاسی کند تا از زندگی و شخصیت آنها اطلاعات بیشتری کسب کند. این رویکرد، در آن زمان غیرمتعارف بود و منجر به این شد که نیومن به عنوان "پدر عکاسی محیطی" شناخته شود. مشهورترین پرتره های او از ایگور استراوینسکی (Igor Stravinsky) و پابلو پیکاسو (Pablo Picasso) است.

 

18) رابرت دویزنو (Robert Doisneau) (1912-1994)

دوئیزنو یک عکاس خبری فرانسوی بود که شهرت وی به دلیل ثبت تصاویر شوخ و طنزآمیز از زندگی در زادگاهش پاریس بود. آن عکس ها جنبه دیگری از زندگی را در میان مردم عادی به تصویر میکشیدند و دارای یک زمانبندی و ترکیب‌بندی خاصی بودند. مشهورترین عکس او بوسه در تالار شهر (The Kiss at City Hall ) (1950) است که زوجی در خیابان پاریس در حال بوسیدن یکدیگر را نشان میدهد.

 

19) ادوارد وستون (Edward Weston) (1886-1958)

وستون یکی از مشهورترین چهره ها در عکاسی آمریکایی قرن بیستم است. او نوآور و کاریزماتیک است، وی بیشتر به دلیل گرفتن تصاویری با اندازه بزرگ و بسیار دقیق شناخته شده است. موضوعاتی که در طول فعالیت 40 ساله وی مورد کاوش قرار گرفته اند شامل مناظر صحرایی، برهنگی و سوژه هایی از اشیای بی جان مانند فلفل و صدف است.

 

20) هارولد اجرتون (Harold Edgerton) (1903-1990)

اجرتون یک مهندس برق بود که اولین فلش الکترونیکی را اختراع کرد. او همچنین تعداد زیادی عکس خیره‌کننده با سرعت بالا با فلش گرفته است که چیزهایی مانند عبور یک گلوله از داخل یک سیب، پرندگان حین پرواز یا یا چندین عکس فلش از ورزشکاران یا رقاصان در حال حرکت را به تصویر میکشاند که به معنای واقعی کلمه قبلاً هرگز دیده نشده اند.

 

21) ادوارد استیچن (Edward Steichen) (1873-1973)

استیچن به عنوان پدر عکاسی مد مدرن شناخته می شود و قبل از جنگ جهانی دوم پردرآمدترین عکاس در جهان برای مجلات Vogue و Vanity Fair بود. در دوره پس از جنگ، او یک متصدی گالری تأثیرگذار شد و مسئولیت یکی از مشهورترین نمایشگاه های عکاسی تا به آن روز به نام The Family of Man  (1955) را بر عهده داشت.

 

22) برت هاردی (Bert Hardy) (1913-1995)

هاردی هنگام کار در مجله Picture Post، به یکی از محبوب ترین عکاسان بریتانیا تبدیل شد و به دلیل گرفتن عکس های جذاب و گیرای خود از مردم عادی شهرت یافت. او همچنین سوژه های جدی مانند ماموریت ها در زمان جنگ کره را نیز عکاسی کرد. در دهه 1950 و 60 او به یکی از موفق‌ترین و پردرآمدترین عکاسان تبلیغاتی انگلستان بدل شد.

 

23) ویلیام اگلستون (William Eggleston) (متولد 1939)

اگلستون یک عکاس آمریکایی است که روزانه در حال ثبت آثار خارق العاده ای است. سبک عکاسی آنی یا اصطلاحا اسنپ‌شات وی، همراه با استفاده از روشهای چاپ انتقال و اشباع رنگ، موضوعات معمولی را برای سطح هنری به ارمغان آورده است. او اکنون به عنوان یکی از مهمترین عکاسانی شناخته میشود که کارهایش به تبدیل شدن عکاسی رنگی به یک شکل هنری قابل قبول کمک کرد.

 

24) الیوت ارویت (Elliot Erwitt) (متولد 1928)

ارویت یک عکاس تبلیغاتی و ادیتوریال آمریکایی است که به دلیل آثار شخصی اش شناخته شده است. عکس های وی از سوژه های حساس درمورد زندگی خانوادگی گرفته تا عکس های خیابانی شوخ‌آمیز طنزآلود است. موضوعات مورد علاقه او شامل افراد در سواحل و موزه ها و نیز سگ ها است که چندین کتاب عکس از این مجموعه نیز به چاپ رسانده است.

 

25) استیو مک‌کوری (Steve McCurry) (متولد 1950)

مک‌کوری یکی از محبوب ترین عکاسان خبری جهان است. به عنوان یکی از اعضای قدیمی آژانس مگنوم فوتوز و همکار نشنال جئوگرافیک، فعالیت های متنوع وی شامل گزارش جنگ، پوشش حوادث طبیعی، عکاسی از سفر و عکسهای پرتره بوده است. نمادین‌ترین عکس او تصویری با عنوان دختر افغان در سال 2002 است.

 

26) رابرت فرانک (Robert Frank) (متولد 1924)

فرانک کار خود را به عنوان یک عکاس ادیتوریال و تجاری آغاز کرد، اما در سال 1958 کتاب اصلی خود در زمینه عکاسی مستند با نام آمریکایی ها منتشر کرد که در یک سفر جاده ای در اطراف کشور نگاشته شد و یک دیدگاه شخصی و بیطرف از مردم را به تصویر میکشد. این سبک و روش، غیرمتعارف، اما بسیار تأثیرگذار بود. او سپس به ساخت فیلم و عکاسی زندگی‌نامه روی آورد.

 

27) فیلیپ هالسمن (Philippe Halsman) (1906-1979)

هالسمن در زمینه پرتره و مد تخصص داشت و برای مجله های پرمخاطب ازجمله Vogue و Life کار می کرد. سبک، روش و ابتکار بصری در کار او بسیار مهم و همچنین از چهره های بزرگ دوران خود از جمله آلبرت انیشتین و وینستون چرچیل عکس گرفته بود. مشهورترین تصویر او شاهکار سورئال او به نام دالی اتمیکوس (Dali Atomicus) است.

 

28) دیوید بیلی (David Bailey) (متولد 1938)

بیلی در دهه 1960 با تصاویر سیاه و سفید به یاد ماندنی از افراد مشهور از جمله بیتلز، مایکل کین و مدل ژان شریمپتون به عنوان یک عکاس خیابانی مد و پرتره به شهرت رسید. وی از آن زمان تاکنون به عنوان یکی از مشهورترین عکاسان بریتانیایی شناخته شده است و همچنان در دهه 80 زندگی خود به فعالیت مشغول است.

 

29) من ری (Man Ray) (1890-1976)

ری یک نقاش، فیلم ساز و مجسمه ساز و همچنین یک عکاس خلاق و مبتکر بود که دوست داشت "قوانین" وضع شده را نقض کند. متأثر از سورئالیسم، مشهورترین تصاویر وی با استفاده از انتقال نور یا عکاسی بدون دوربین مانند فتوگرام ها ثبت شده است. قوه اختراع و تجربه او عکاسی را به سطح خلاقیت جدیدی رساند.

 

30) مارتین پار (Martin Parr) (متولد 1952)

برخی، مارتین پار را به عنوان یک مشاهده گر شوخ طبع زندگی معاصر، در حالی که برخی دیگر او را به عنوان یک نخبه روشنفکر می دانند. سبک امضای او - تصاویر کنایه آمیز و گاهی تصاویر اشباع از رنگ عجیب و غریب که با فلش گرفته شده بود – باعث شکل‌گیری نظرات مختلفی شد، اما او بدون شک یکی از موفق ترین عکاسان مستند است که امروزه در حال فعالیت می باشد و شناخته شده ترین عضو آژانس مگنوم است.

 

31) هورست پی هورست (Horst P Horst) (1906-1999)

هورست متولد آلمان است و به دلیل همکاری طولانی خود با مجله Vogue شناخته شده است و عکاس مد، پرتره، برهنه و سوژه های  بی جان با حسی قوی از سبک و ظرافت بود. مشهورترین اثر او Mainbocher Corset (1939)، یکی از شناخته شده ترین عکس های مد قرن 20 است.

 

32) یوسف کارش (Yousuf Karsh) (1908-2002)

در اواسط قرن بیستم، "کارش از اتاوا" به عنوان یکی از مهمترین عکاسان پرتره در جهان شناخته شد. هنرمندی که به خاطر نورپردازی دقیق و دراماتیک خود مشهور بود، تصاویر او از درمیان دولتمردان، هنرمندان، اجراکنندگان و خانواده سلطنتی مورد تجلیل قرار میگرفت. در مشهورترین پرتره های وی چهره‌های بزرگی از جمله وینستون چرچیل، ارنست همینگوی و آلبرت انیشتین حضور داشتند.

 

33) آندره کرتس (André Kertész) (1894-1985)

کرتس متولد مجارستان، یک عکاس مبتکر و تأثیرگذار بود که از طیف وسیعی از ژانرها ازجمله تصاویر خیابانی، پرتره ها، مناظر شهری، طبیعت بی جان و سوژه های برهنه عکاسی میکرد. او توانایی ذاتی یافتن زیبایی و ظرافت در زندگی روزمره را داشت. چز موندریان (1926) و چنگال (1928) ازجمله تصاویری هستند که وی به عنوان تصاویر نمادین ثبت کرده است.

 

34) آلفرد آیزنشتات (Alfred Eisenstaedt) (1898-1995)

آیزنشتات، یکی از مشهورترین عکاسان خبری جهان در دوران خود، بیش از 2500 عکس برای مجله Life ثبت کرد. این عکس ها شامل مقاله های تصویری با موضوع، به عنوان مثال، جان اف کندی و شهرهای ویران شده در ژاپن پس از جنگ جهانی دوم بودند. مشهورترین عکس وی، VJ Day (روز پیروزی بر ژاپن) در میدان تایمز است که بوسیدن یک ملوان و یک پرستار را به تصویر میکشد.

 

35) فرانس لانتینگ (Frans Lanting) (متولد 1951)

لانتینگ یکی از مشهورترین عکاسان طبیعت است که همچنان در حال فعالیت می باشد. وی که مدتها با مجله نشنال جئوگرافیک همکاری داشت، 35 سال گذشته را صرف عکاسی از حیات وحش در سراسر جهان کرده است. حیات پروژه جاه طلبانه هفت ساله او: سفر در طول زمان (2006) که "داستان زندگی از ابتدای آغازین آن تا تنوع کنونی آن" را روایت می کند.

 

36) ویلیام یوجین اسمیت (W. Eugene Smith) (1918-1978)

اسمیت مصمم در جستجوی یک داستان، پیش از آنکه به یک شخصیت اصلی در پیدایش عکاسی مقاله بدل شود، در جنگ جهانی دوم در خط مقدم عکاسی کرد. آثار وی شامل مجله Country Doctor for Life است، اگرچه مشهورترین مقاله تصویری وی یک پروژه برجسته دو ساله است که شهر صنعتی پیتسبورگ، پنسیلوانیا را مستند می کند.

 

37) واکر ایوانز (Walker Evans) (1903-1975)

ایوانز که یک عکاس مستند مشهور آمریکایی است که بیشتر به خاطر آثارش در دهه 1930 درمورد خانواده های رعیت فقرزده در دوران رکود، مشهور است. کارهای زیبا و ظریف او زیبایی در زندگی روزمره را به تصویر میکشد و عمدتا با استفاده از دوربین های بزرگ 10x8 با نمایش حداکثر جزئیات و وضوح عکاسی می کرد.

 

38) آنی لیبوویتس (Annie Leibovitz) (متولد 1949)

لیبوویتس که برای مجله هایی مانند Rolling Stone ، Vanity Fair و Vogue کار می کرد، به معروف ترین عکاس پرتره تبدیل شده است که همچنان در حال فعالیت میباشد. او به دلیل آثار مفصل و تخیلی با بودجه کلان با حضور بسیاری از مشهورترین افراد جهان شناخته شده است. از نمادین‌ترین تصاویر وی می توان به پرتره هایی از جان لنون در روز قتل وی و Demi Moore برهنه و باردار اشاره کرد.

 

39) جیمز نچوی (James Nachtwey) (متولد 1948)

نچوی، یک عکاس خبری و عضو موسس آژانس عکس VII، پنج مرتبه برنده مدال طلای باارزش Robert Capa شده است. آثار وی شامل جنگ، درگیری و مسائل اجتماعی است. وی به ویژه به دلیل کار در جنگ عراق و حملات تروریستی 2001 به مرکز تجارت جهانی (برج های دوقلو) شناخته شده است.

 

40) دایان آربوس (Diane Arbus) (1971-1923)

سبک مستند شخصی آربوس، عکاسی پرتره های صمیمی، پراحساس و گاه آزاردهنده از مردم در حاشیه جامعه بود. او از افراد بسیار موفق و مشهور، اجراکنندگان سیرک، افراد برهنه و تراجنس به شیوه ای که بر وضعیت تردشدگی آنها تأکید می کند، عکاسی میکرد. مشهورترین تصاویر او یک جفت دوقلوی یکسان و یک پسر جوان است که یک نارنجک دستی اسباب بازی در دست دارند.

 

41) آرت ولف (Art Wolfe) (متولد 1951)

آرت ولف یک عکاس هنرهای زیبا و طبیعت خلاق فعال و پرکار با آثار فراوان است که آثار وی شامل عکس های مناظر، فرهنگ های بومی و عکس های برهنه استودیویی می باشد. وی در طول 40 سال فعالیت حرفه ای خود بیش از 90 كتاب ازجمله The Living Wild و Vanishing Act (قانون ناپدیدشدن) را منتشر كرد كه بر نیاز فوری به حفاظت از و استتار در طبیعت متمركز بودند.

 

42) لوئیس هاین (Lewis Hine) (1874-1940)

هاین با شروع فعالیت خود از سالهای اولیه قرن 20، عکاس مستند به‌نامی بود که از شرایط بد کارخانه‌های آمریکایی عکس می گرفت. علی رغم تهدیدهای مکرر صاحبان کارخانه ها، او بر شرایط کار و همچنین کار کردن کودکان تمرکز کرد و تصاویر تکان‌دهنده او مستقیماً بر تغییرات در قانون استخدام آمریکا تأثیر گذاشت.

 

43) اُ وینستون لینک (O Winston Link) (1914-2001)

لینک گرچه در درجه اول یک عکاس تجاری است، اما مشهورترین اثر وی که در اواخر دهه 1950 ثبت شده است، آخرین روزهای راه آهن بخار در آمریکا را به تصویر میکشد. این عکسهای سیاه و سفید رمانتیک و دارای حس و حال خاص که برخی از آنها با تکنیک های پیشگام عکاسی در شب گرفته شده‌اند، عصری را تداعی می کنند که به سرعت در حال نابودی است.

 

44) رابرت مپلثورپ (Robert Mapplethorpe) (1949-1946)

دقت بسیار خوب و نورپردازی زیبای عکس های مپلثورپ به طور گسترده ای مورد ستایش قرار گرفته است، اما عکس های گرافیکی او از مردهای برهنه و همجنسگرا بحث برانگیز بود. زندگی حرفه ای او پربار اما کوتاه بود. وی پس از ابتلا به ایدز در سن 42 سالگی درگذشت.

 

45) دیوید دوبیلت (David Doubilet) (متولد 1946)

مسلماً دوبیلت بزرگترین عکاس زیر آب است. او که از سال 1971 در مجله National Geographic کار می کرد، حدود 70 عکس در زیر آب از جنوب غربی اقیانوس آرام تا دلتای Okavanga بوتسوانا را ثبت کرد. وی به پیشگام تکنیک نمایش آنچه در بالا و پایین سطح آب در یک تصویر یکسان است، بدل گشت.

 

46) ویجی (Weegee) (1899-1968)

ویجی (Arthur Fellig) لقب خود را از واژه 'ouija' (یک صفحه ی پر از حروف الفبا با نام ((اویجا)) یا ((اوی یا)) (Ouija) برای احضار ارواح و اجنه مرسومه) گرفته است زیرا ظاهرا هنگام وقوع تصادفات و صحنه های جنایتی که از آنها عکس می گرفت همیشه از حس ششم خود استفاده میکرد. عکس های وی که در آن زمان به طور گسترده در روزنامه ها منتشر می شد، اکنون به عنوان سندی جذاب از زندگی شهری در دهه های 1930 و 40 قلمداد می شوند.

 

47) تونی ری-جونز (Tony Ray-Jones) (72-1941)

اگرچه او در 30 سالگی بر اثر سرطان خون درگذشت، اما تونی ری-جونز در عکاسی مستند بسیار تاثیرگذار بود. عکس های سیاه و سفید او به زیبایی قابل فهم، بجا و به موقع و شوخ طبعانه بود. او شیفته انگلیسی ها بود و نسبت به هموطنان خود دیدگاهی بیطرفانه داشت. وی به ویژه بر رفتار و سنت انگلیسی و سیستم طبقاتی تمرکز میکرد.

 

48) آندریاس گورسکی (Andreas Gursky) (متولد 1955)

به نقل از آندریاس گورسکی، او "به گونه های انسانی و محیط پیرامون آن علاقه مند است" و در ثبت تصاویر دیجیتالی در مقیاس بزرگ که جهان معاصر را به تصویر میکشد، تخصص دارد. سوژه های وی شامل فضای داخلی ساختمان ها مانند کارخانه ها، فرودگاه ها و مناظر پوشیده شده با صفحات خورشیدی است. یک تصویر از وی به نام Rhine II در سال 2011 به قیمت 2.7 میلیون پوند فروخته شد.

 

49) مایکل کنا (Michael Kenna) (متولد 1953)

کنا متولد انگلیس یکی از موفق ترین عکاسان هنرهای زیبا است که همچنان در حال فعالیت می باشد. عکس های سیاه و سفید وی که از آنها کپی های بسیاری تهیه شده است، با دوربین های فیلمبرداری مدیوم فرمت ​​گرفته می شوند، اغلب سبک مینیمالیست دارند و احساس آرامشی ذن-مانند (فلسفه یا مذهب ذن) از خود بروز میدهند. این عکس ها اغلب از فاصله دور با نوردهی بسیار طولانی گرفته می شوند.

 

50) نیک نایت (Nick Knight) (متولد 1958)

نایت یک عکاس و فیلمساز دوآتیشه و تأثیرگذار در زمینه مد و تبلیغات است که تصاویر وی اغلب در تقابل با ایده های مورد قبول زیبایی هستند. با عکاسی برای برندهای بزرگی مانند الکساندر مک کوئین و کالوین کلاین و مجله هایی ازجمله Vogue، او به طیف وسیعی از مسائل از جمله نژادپرستی و ناتوانی پرداخته است.

 

 

نیک نایت مایکل کنا Henri Cartier-Bresson آندریاس گورسکی Ansel Adams تونی ری-جونز ویجی دیوید دوبیلت Bill Brandt رابرت مپلثورپ اُ وینستون لینک لوئیس هاین آرت ولف دایان آربوس Julia Margaret Cameron جیمز نچوی Richard Avedon آنی لیبوویتس Irving Penn واکر ایوانز Don McCullin Margaret Bourke-White W. Eugene Smith ویلیام یوجین اسمیت Cecil Beaton فرانس لانتینگ Robert Capa آلفرد آیزنشتات Alfred Stieglitz آندره کرتس Joel Meyerowitz یوسف کارش Eve Arnold هورست پی هورست Bruce Davidson مارتین پار Dorothea lange من ری Arnold Newman دیوید بیلی Robert Doisneau فیلیپ هالسمن Edward Weston رابرت فرانک Harold Edgerton استیو مک‌کوری Edward Steichen الیوت ارویت Bert Hardy ویلیام اگلستون William Eggleston برت هاردی Elliot Erwitt ادوارد استیچن Steve McCurry هارولد اجرتون Robert Frank ادوارد وستون Philippe Halsman رابرت دویزنو David Bailey آرنولد نیومن Man Ray دوروتیا لنگ Martin Parr بروس دیویدسون Horst P Horst ایو آرنودلد Yousuf Karsh جوئل مایروویتس André Kertész آلفرد استیگلیتز Alfred Eisenstaedt رابرت کاپا Frans Lanting سیسیل بیتون مارگارت بورک وایت دون مک کولین Walker Evans ایروینگ پن Annie Leibovitz ریچارد آودون James Nachtwey جولیا مارگارت کامرون Diane Arbus عکاسان معروف جهان Art Wolfe عکاسان جهان Lewis Hine هنر عکاسی O Winston Link عکاسی Robert Mapplethorpe بیل برانت David Doubilet Sebastião Salgado Weegee سباستینو سالگادو Tony Ray-Jones انسل آدامز Andreas Gursky هانری کارتیه-برسون Michael Kenna برترین عکاسان جهان Nick Knight

ارتباط با ما

تیم دوناک مشتاق شنیدن نظرات و پیشنهادات سازنده شما عزیزان میباشد.

تماس با ما
Logo

ما بر آنیم که آثار عکاسان ایرانی را به جهانیان نشان دهیم. دوناک فوتوگرافی در جهت معرفی هر چه بیشتر عکاسان آماتور و حرفه ای تلاش مینماید.

ارتباط با ما

دوناک همراه همیشگی شما

برای ارتباط با ما از راه های زیر اقدام نمایید:

  • ; ;