• مقالات
  • /
  • متفرقه
  • /
  • خودآموز عکاسی پرتره برای مبتدیان

خودآموز عکاسی پرتره برای مبتدیان


خودآموز عکاسی پرتره برای مبتدیان

 

از مدت ها قبل از به وجود آمدن دوربین های دیجیتال، مردم شیفته عکس های پرتره بوده اند. عکاسی پرتره قدرت به تصویر کشیدن شخصیت درونی افراد در کنار ثبت تصویری به یادماندنی از آنها را دارد. با این حال مردم با در دسترس قرار گرفتن دوربین های دیجیتال بسیاری از تکنیک های عکاسان قدیمی در زمینه پرتره در معرض فراموش قرار گرفته اند. با یادگیری عکاسی، فوق العاده بودن این هنر را درک کنید.

کاملا واضح است که برای ثبت عکس های شگفت انگیز به نبوغ احتیاجی ندارید. تمام آنچه نیاز دارید آموزش  ابتدایی و  نکاتی است که در این مقاله می خوانید. بعد از آن هم برای ساختن شگفت انگیزترین عکس های پرتره فقط به تمرین نیاز دارید.

 

1. شخصیت را ثبت کنید!

ثبت کاراکتر یک شخص در عکس موضوعی چالش برانگیز است. ساده ترین دلیل هم این است که شما صرفا با نگاه کردن به یک شخص این موضوع را تشخیص نمی دهید. شاید یک ترفند این باشد که سوژه خود را برای مدت کوتاهی درگیر گفتگو کنید و با این آشنایی مختصر دریافتی از شخصیت او داشته باشید. البته که اگر سوژه خود را از مدتی قبل بشناسید، نتیجه جادویی و باورنکردنی خواهد شد.

در هنگام ثبت یک پرتره با سوژه ارتباط برقرار کنید و صداقت و لبخند او را لمس کنید. این ارتباط حسی تنها راه خلق یک پرتره ماندگار است.

نکته قابل توجه دیگر به حداکثر رساندن نور طبیعی محیط است. آن هم به این علت که نور فلش دوربین باعث بوجود آمدن نور قرمز در چشم سوژه نشود. سوژه را طوری جانمایی کنید تا نور طبیعی صورت او را روشن کند. البته نگران دسترسی نداشتن به نور طبیعی نباشید. امروز با نرم افزارهایی زیادی میتوان آن را حذف کرد.

 

2. روی سوژه تمرکز کنید!

تمرکز یک پرتره همیشه باید روی سوژه باشد نه پس زمینه. همیشه قبل از عکاسی پرتره مطمئن شوید تا ساده ترین پس زمینه را انتخاب کرده اید یا انقدر روی سوژه تمرکز داشته باشید تا بقیه موارد به چشم نیایند. در صورتی که این نکته را فراموش کنید، جوهره پرتره را در نظر نگرفته اید.

 

3. چشم ها را باز کنید!

به جز موارد خاص مثل آثار نمایشی یا مفهومی، همیشه پرتره هایی با چشم باز بگیرید. یک عکاس بدون دیدن چشم های سوژه خود نمیتواند شخصیت او را به صورت کامل ثبت کند. پلک زدن حتی برای یک لحظه هم ممنوع است! حتی اگر ممکن است نور مستقیم چشم سوژه را اذیت کند، برای لحظه عکاسی تمرین کنید تا مشکلی پیش نیاید.

 

4. سیاه هنرمندانه است!

فکر میکنید سیاه و سفید از مد افتاده؟ هرگز! پرتره های سیاه و سفید هنوز هم پرطرفدارند و باعث بوجود آمدن اثری هنرمندانه خواهند شد.

 

5. سریع باشید!

لازم نیست در عکاسی پرتره، سوژه خود را غرق آرایش و گریم کنید. پوشاندن یا به حداقل رساندن لک های پوست بعدا از طریق نرم افزارها انجام خواهند شد. برای برطرف کردن عیب ها وقت زیادی دارید، جلسه عکاسی را کوتاه کنید.

 

6. سوژه را حرکت دهید!

سعی کنید تا با سوژه صحبت کنید و در حین حرکت عکس های سریعی بگیرید. نتیجه در بعضی عکس ها به این روش فوق العاده خواهند بود. البته این نکته در عکاسی از کودکان هم کاربرد بسیار زیادی دارد.

 

7. لباس درست انتخاب کنید!

تصور کنید عکس های پرتره تان را به دیوار زده اید. آیا دوست دارید تا هم جا با لباس های فاخر و رسمی دیده شوید؟ برای بهترین نتیجه همیشه از لباس هایی که به آنها علاقمند هستید انتخاب کنید. هرگز ریسک نکنید و لباسی که علاقه ای به آن ندارید را به اجبار به تن نکنید.

حالا شما آماده عکاسی پرتره هستید! تنها کاری که باید از امروز انجام دهید، تمرین کردن است. به این صورت هر روز پیشرفت خواهید کرد. برای پیشرفت در عکاسی پرتره هم پیشنهاد میکنیم تا تکنیک های نورپردازی را یاد بگیرید.

 

 

 

 

ارتباط با ما

تیم دوناک مشتاق شنیدن نظرات و پیشنهادات سازنده شما عزیزان میباشد.

تماس با ما
Logo

ما بر آنیم که آثار عکاسان ایرانی را به جهانیان نشان دهیم. دوناک فوتوگرافی در جهت معرفی هر چه بیشتر عکاسان آماتور و حرفه ای تلاش مینماید.

ارتباط با ما

دوناک همراه همیشگی شما

برای ارتباط با ما از راه های زیر اقدام نمایید:

  • ; ;