• مقالات
  • /
  • متفرقه
  • /
  • 10 نکته و ترفند ساده برای گرفتن عکس های بهتر با دوربین گوشی هوشمند

10 نکته و ترفند ساده برای گرفتن عکس های بهتر با دوربین گوشی هوشمند


 

بسیاری از افراد دوربین گوشی را کاملاً جایگزین دوربینهای دیجیتال اختصاصی کرده اند، اما حتی افراد حرفه ای نیز هرازگاهی برای گرفتن عکس به سراغ گوشی های آیفون یا گلکسی خود میروند. در اینجا نحوه گرفتن عکسهایی بهتر با دوربین گوشی را به شما آموزش میدهیم.

گوشی هوشمند شما همیشه با شماست، یک همراه همیشگی است که می تواند به اینترنت متصل شود و هر آنچه را که بخواهید جستجو کند و به طور کلی، باعث برقراری و حفظ تماس مداوم شما با یک دنیای دیگر شود. گوشی یکی از وسایل مهم شماست که پیش از خروج از خانه برمیدارید و آخرین باری که (احتمالاً) آن را خاموش کرده اید در سالن سینما بوده است.

همراه داشتن همیشگی گوشی همچنین باعث تبدیل شدن گوشی شما به دوربین عکاسی دیجیتال برای عکاسی در هرکجا میشود. درست چند سال پیش، ساخت تصاویر و ویدئوها با گوشی های هوشمند یک سازش با عکس هایی با کیفیت پایین، اما یک ابزار و وسیله راحت و قابل حمل نسبت به یک دوربین کامپکت خوب بود.

اما زمانه تغییر کرده و دوربین گوشی ها ارتقا یافته است. جدیدترین مدل ها، تصویربرداری و فیلمبرداری بهتری نسبت به دوربین های کامپکت مقرون به صرفه ارائه می دهند و ترفندهای نرم افزاری بسیار خوبی برای محو و تار کردن پس‌زمینه ها مانند لنزهای SLR و f/2 یا f/1.4 ارائه می دهند.

برای گرفتن بهترین عکس ها با گوشی به نکات زیر دقت کنید؛ اما به یاد داشته باشید که حتی با جدیدترین فناوری، گوشی ها به اندازه دوربین های مدرن دارای لنز قابل تعویض، ابزار تصویربرداری همه‌کاره و چندمنظوره نیستند.

 

با یک گوشی دوربین‌دار خوب شروع کنید

 

کیفیت دوربین گوشی های هوشمند طی دو سال گذشته ارتقا یافته و از کیفیت بالایی برخوردار شده اند. اگر از یک گوشی قدیمی استفاده می کنید، به احتمال زیاد دوربین آن از استانداردهای لازم برخوردار نیست. اگر هنگام خرید یک گوشی جدید کیفیت دوربین در اولویت است، حتما لیست گوشی های دوربین‌دار برتر را بررسی کنید. اما به یاد داشته باشید که در واقع با جدیدترین دستگاه های Apple iPhone ، Google Pixel یا Samsung Galaxy به مشکل برنخواهید خورد.

 

در جستجوی نور باشید

گوشی های هوشمند لنزهای بسیار درخشانی دارند، اما سنسورهای آنها بسیار کوچکتر از دوربین های کامپکت برتر با سنسور 1 اینچی مانند Canon PowerShot G7 X Mark II هستند. این امر باعث ایجاد یک ضعف بارز در کیفیت تصویر در نور کم می شود. برای گرفتن بهترین عکس ها، به دنبال فرصتهایی باشید که حسگر گوشی شما بتواند بدرخشد. در فضای سربسته، سعی کنید عکس را به گونه ای تنظیم کنید که نور برروی سوژه شما قرار بگیرید - نور پنجره بیشتر از یک گوشی یا دوربین جدید در بهبود کیفیت عکس های شما نقش دارد. در مقایسه با استفاده از فلش LED کم قدرت گوشی شما، نور طبیعی پنجره همواره گزینه خوبی برای دسترسی به نور مناسب است.

 

نوردهی را تنظیم کنید

 

 

گوشی های هوشمند نوآوری های مدرن و جالب توجهی هستند، اما برنامه های مربوط به استفاده از دوربین آنها معمولاً دارای کنترل دستی هستند. اساسی ترین تنظیماتی که می توانید انجام دهید نوردهی - روشن یا تاریک کردن صحنه - است و استفاده موثر از آن می تواند یک تصویر ضعیف را به یک تصویر عالی تبدیل کند. از نوردهی برای نوردادن به شام فانتزی خود استفاده کنید تا آن را برای به اشتراک گزاشتن در اینستاگرام مناسب سازید، یا سایه های یک پرتره را برای نمای چشمگیرتر تیره کنید.

این ویژگی همیشه هم کارآمد نیست! در یک گوشی آیفون برای روشن کردن یک تصویر یا تاریک کردن آن باید به ترتیب آیکون خورشید در سمت راست کادر تأیید فوکوس را به سمت بالا و پایین بکشید. گوشی های اندروید معمولاً دارای آیکون قدیمی تر +/-  برای تنظیم نوردهی هستند.

 

خطوط شطرنجی یا Grid را فعال کنید

 

دوربین های SLR حرفه ای معمولاً دارای خطوط شطرنجی در پنجره منظره‌یاب هستند تا به شما در قراردادن عکس ها در یک فریم و قاب مشخص و مطابق با خطوط راهنمای ترکیبی مانند قانون یک سوم کمک کند.

این خطوط در برنامه دوربین گوشی شما نیز در دسترس است. افزودن خطوط شطرنجی به شما در قائم نگه داشتن افق کمک می کند و یک مزیت بزرگ برای پرتره ها در مقابل مکان ها یا بناهای دیدنی معروف است. به استثنای برج پیزا، به طور کلی ایده خوبی است که ساختارهای قائم را کاملاً در عکس های خود عمودی نگه دارید.

 

با ویژگی ها و مشخصات دوربین خود آشنا شوید

قابلیت تصویربرداری دوربین های مدرن گوشی های هوشمند حیرت انگیز است. ارتقاء و پیشرفت هایی در زمینه عکاسی محاسباتی مشاهده شده است که به شما این امکان را می دهد که پس‌زمینه تصاویر را تار و محو کنید، از نمای یک لنز دیافراگم واید و سنسور تصویر بزرگ تقلید کنید و همچنین برخی از گوشی ها به طرز حیرت‌انگیزی دارای قابلیت فیلمبرداری با حرکت آهسته هستند.

گوشی شما نیز احتمالاً از حالت پیوسته (burst mode) خوبی برخوردار است و هرگز پشت سرهم و به صورت توالی عکس گرفتن برای حصول عکس و نتیجه مورد نظر اصلا کار اشتباهی نیست - فقط دقت داشته باشید که همه آن عکس ها را پست نکنید! دارندگان آیفون می توانند از قابلیت Live Photos که تصاویر ثابت و فیلم را با هم ترکیب می کند، بهره ببرند.

 

یک لنز جانبی را امتحان کنید

 

دوربین گوشی شما مطمئناً دارای یک لنز است و برخی از مدل ها دارای دوربین عقب دولنزی هستند که لنز دوم دارای زاویه دید بسته‌تر یا بازتری نسبت به لنز اصلی گوشی است. تهیه یک لنز جانبی باکیفیت برای شما هزینه دربر خواهد داشت.

انتخاب نوع لنزهای جانبی نیز مهم است. تصور بر این است که یک لنز ماکرو بیشترین قابلیت را به دوربین گوشی شما می دهد، اما ممکن است شما یک لنز فوق واید، یک لنز چشم ماهی یا یک لنز تبدیل تله فوتو را ترجیح دهید.

 

از فوکوس نزدیک استفاده کنید

 

حتی بدون استفاده از یک لنز جانبی ماکرو، گوشی شما می تواند کاملاً در فاصله نزدیک فوکوس کند. از این قابلیت به نفع خود استفاده کنید. می توانید از نمای نزدیک از شام فانتزی خود عکس بگیرید، اما کل فریم را می توانید در فوکوس نگه دارید. این کاری است که نمی توانید با یک دوربین بزرگ با محدوده دیافراگم f/1.4 یا f/2 که در آن سنسورهای تصویر کوچک نسبت به سنسورهای بزرگتر از مزایای عملی برخوردار هستند، انجام دهید.

 

از یک گیمبال استفاده کنید

 

این همه چیز درمورد تصاویر نیست. دوربین های کامپکت مبتدی دارای کیفیت 720p است، اما اگر یک گوشی هوشمند جدید دارید، دوربین آن دارای کیفیت فیلمبرداری 4K است. مدل های پرچمدار شامل لرزشگیر اپتیکال تصویر هستند، اما این ویژگی به تنهایی کافی نیست. اگر می خواهید یک ویدیوی کاملاً باکیفیت با تصویری زیبا داشته باشید، به یک گیمبال قدرتمند برای ثابت نگه داشتن گوشی خود نیاز دارید. به عنوان مثال، DJI Osmo Mobile 2 یک نوع گیمبال 130 دلاری است که می تواند سوژه های متحرک را ردیابی کند و همچنین از قابلیت های مرور زمان (time-lapse) و پانوراما پشتیبانی می کند.

 

از میکروفن استفاده کنید

هنگام فیلمبرداری، صدای خوب و باکیفیت مهمتر از فیلم دارای وضوح است. میکروفون داخلی گوشی برای برقراری تماس تلفنی مناسب است نه برای ضبط کردن صدا با کیفیت بالا. ممکن است جک هدفون در حال حذف شدن از گوشی ها باشد، اما می توانید از میکروفونی استفاده کنید که بتوان آن را مستقیماً به پورت USB یا Lightning گوشی متصل کنید، یا میکروفونی که با دانگل صوتی گوشی شما کسازگار باشد. حتماً بررسی کنید که میکروفون با گوشی و سیستم عامل آن سازگار باشد.

 

عکسهای خود را ویرایش کنید

گوشی شما یک کامپیوتر دستی قدرتمند است، درست به همان میزان که یک لپ تاپ پیشرفته مجهز به فتوشاپ دارای قابلیت تنظیمات اصلی تصویر است. شما باید برخی از نرم افزارهای ویرایش تصویر مانند VSCO را به صورت رایگان برای اندروید و iOS دانلود کنید، و یا از ابزارهای اصلی ویرایش تصویر در سیستم عامل خود استفاده کنید.

عکاسان حرفه ای می توانند از Raw capture استفاده کنند که دارای قدرت ویرایش بیشتری است. و اگر آیفون دو لنز دارید، می توانید از برنامه ای مانند Focos استفاده کنید که به شما امکان تنظیم میزان و کیفیت محو کردن پس‌زمینه در عکسهای حالت پرتره (Portrait Mode) را میسر میسازد.

مهم ترین نکات از سوی شما

امیدواریم چیزهای جدیدی یاد گرفته باشید و به استفاده از گوشی هوشمند خود برای ثبت دنیای اطراف خود ادامه دهید. آیا نکته، اپلیکیشن عکس یا لوازم جانبی مورد علاقه ای برای استفاده با دوربین گوشی هوشمند خود دارید؟ لطفاً آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

 

ارتباط با ما

تیم دوناک مشتاق شنیدن نظرات و پیشنهادات سازنده شما عزیزان میباشد.

تماس با ما
Logo

ما بر آنیم که آثار عکاسان ایرانی را به جهانیان نشان دهیم. دوناک فوتوگرافی در جهت معرفی هر چه بیشتر عکاسان آماتور و حرفه ای تلاش مینماید.

ارتباط با ما

دوناک همراه همیشگی شما

برای ارتباط با ما از راه های زیر اقدام نمایید:

  • ; ;