• مقالات
  • /
  • متفرقه
  • /
  • 10 نکته در مورد عکاسی با آیفون

10 نکته در مورد عکاسی با آیفون


رمز ثبت تصاویر باورنکردنی با آیفون چیست؟ برخی سالها برای تسلط بر تکنیک های حرفه ای عکاسی کار میکنند. اما تمام آنچه واقعاً به آن نیاز دارید، چند نکته ساده در زمینه عکاسی با آیفون است. در ادامه، با 10 تکنیک سریع و آسان برای گرفتن عکس های خوب با آیفون آشنا خواهید شد.

 

 

1. عکس های ساده بگیرید

آیا می خواهید بدانید که چگونه میتوان با آیفون عکسهای خوبی گرفت؟ با گرفتن عکس های  ساده شروع کنید. عکاسان جدید اغلب تمایل به گرفتن عکس های پیچیده دارند؛ اما جزئیات زیاد باعث پرت کردن حواس مخاطب میشود. یک صحنه شلوغ خلق یک ترکیب زیبا را دشوار می سازد.

 

 

یک سوژه جالب تمام آنچیزی است که شما برای گرفتن عکس های عالی به آن لازم دارید. هنگامی که عکس شما تنها یک سوژه داشته باشد، ایجاد یک ترکیب قدرتمند و تاثیرگذار کار آسان تری خواهد بود.

 

 

اگر عکس شما را بیشتر، فضای خالی تشکیل میدهد، نگران نباشید. در عکاسی این فضا، فضای منفی نامیمه میشود که یک روش عالی برای برجسته کردن سوژه شماست.

 

 

پیش از گرفتن عکس، صحنه را از نظر وجود عناصر منحرف کننده بررسی کنید. برای حذف المان های منحرف‌کننده، به سوژه نزدیکتر شوید یا زاویه دید خود را تغییر دهید. ترکیبات مینیمالیستی برای به اشتراک گذاری در اینستاگرام ایده آل هستند.

 

 

درصورت استفاده از المان های ساده و مینیمال، عکس های شما در صفحه نمایش کوچک گوشی برجسته به نظر میرسند.

 

 

همواره خلق عکس هایی با ترکیباتی واضح و ساده را هدف قرار دهید. این یکی از ساده ترین و در عین حال قدرتمندترین نکات مربوط به عکاسی با آیفون است.

 

2. از یک زاویه پایین عکس بگیرید

بیشتر افراد معمولا از قفسه سینه به بالا عکس می گیرند که البته راحت ترین روش عکس گرفتن است. اما گزینه‌های خلاقانه تری نیز برای گرفتن عکس های عالی وجود دارد. گرفتن یک عکس خوب فکر کردن در خارج از چارچوب است!

 

 

یک راه ساده و آسان برای گرفتن عکس های خوب، عکاسی از یک پرسپکتیو متفاوت است. غالباً بهترین راه برای این کار عکاسی از زاویه پایین است.

 

 

سه دلیل مهم برای گرفتن عکس از زاویه پایین وجود دارد: اول، عکس شما جذاب تر خواهد بود و دنیا را از یک پرسپکتیو جدید نشان می دهد.

 

 

دوم، چیزی جز آسمان در پس‌زمینه عکس سوژه مورد نظر شما نشان داده نخواهد شد که خود باعث پرت شدن حواس‌ مخاطب نخواهد شد و همچنین باعث می شود سوژه شما در برابر پس‌زمینه ساده برجسته به نظر برسد و به چشم بیاید. سومین مزیت عکاسی از زاویه پایین این است که می توانید جزئیات جذابی را در پس‌زمینه نشان دهید.

 

 

در صورت عکاسی از مناظر، از زاویه پایین عکس بگیرید تا گلها در پس‌زمینه عکس شما قرار بگیرند یا از امواج ایجاد شده برروی سطح آب و بازتاب در آب را عکس بگیرید.

برای گرفتن عکس از زاویه پایین، زانو بزنید یا حتی برروی زمین دراز بکشید!

 

 

3. عمق را عکسهای خود نشان دهید

اکثر عکس ها با انتقال حس عمق، بهتر و زیباتر به نظر می رسند. ایجاد عمق به جلب کردن توجه مخاطب به صحنه کمک می کند. این امر به ویژه در عکاسی منظره بسیار حائز اهمیت است.

 

 

چندین روش برای ایجاد عمق در عکس ها وجود دارد. یکی از بهترین روش ها استفاده از خطوط راهنما است. جاده ها، مسیرها، ریل های راه آهن، رودخانه‌ها و نرده ها خطوط راهنمای عالی را ایجاد می کنند.

 

 

در ساحل، از خط امتداد آب یا امواج ایجاد شده  برروی شنها استفاده کنید. به گونه ای عکس بگیرید که خط راهنما از پیش‌زمینه به سمت فاصله دور منتهی شود. با این کار مخاطب جذب صحنه و عکس شما جذاب تر میشود.

 

 

روش دیگر برای ایجاد عمق، قرار دادن چیزی در پیش‌زمینه است: یک سنگ، گل، برگ یا سایر اشیاء. اگر میخواهید اشیاء را در پیش‌زمینه عکس خود بگنجانید، از زاویه پایین عکاسی کنید.

 

 

سعی کنید سوژه ها را در پیش‌زمینه، میانه و پس‌زمینه قرار دهید. این نکته ساده عکاسی با آیفون باعث میشود تصاویر شما سه بعدی به نظر برسند.

 

 

روش سوم برای ایجاد حس عمق، استفاده از چیزی در پیش‌زمینه برای فریم‌بندی صحنه است. شما می توانید از طاق نماها، قاب پنجره ها یا شاخه های آویزان درختان استفاده کنید.

 

 

عکاسی از طریق یک فریم، چشم بیننده را از طریق فریم به صحنه فراتر از آن جلب میکند که یک روش عالی برای ایجاد حس عمق در عکس شما است. هرگز قدرت ترکیب‌بندی در عکاسی را دست کم نگیرید؛ این یکی از مهارت های اصلی برای تسلط بر عکاسی با آیفون است.

 

4. از نمای نزدیک یا اصطلاحا کلوس‌آپ استفاده کنید

یکی از بزرگترین اشتباهات عکاسی، نزدیک نشدن به سوژه است. این مورد به ویژه هنگام عکاسی از اشیاء دارای جزئیات پیچیده بسیار مهم است.

 

 

اگر از فاصله خیلی دور عکاسی کنید، جزئیات شگفت‌انگیز سوژه را ثبت نمی کنید. الگوها، بافت ها و رنگ ها از نمای نزدیک، عکس های شما را زنده نشان میدهد. گلها، برگها، قطرات آب و سایر سوژه های دارای بافت از نمای نزدیک هیجان انگیزتر به نظر می رسند.

 

 

عکاسی از نمای نزدیک نیز روش خوبی برای استفاده در عکاسی پرتره است. نزدیک شدن به سوژه این امکان را به شما می دهد که ویژگی ها و احساسات چهره سوژه را ثبت کنید.

 

 

این امر باعث تاثیرگذاری بیشتر عکس های پرتره شما میشود. هنگام گرفتن عکس از انسان ها و حیوانات خانگی، از نمای نزدیک عکس بگیرید و از نزدیک شدن به آنها نترسید!

 

 

بخاطر داشته باشید که در صورت نزدیک کردن بیش از حد لنز به سوژه، آیفون قادر به فوکوس نخواهد بود. برای ثبت عکس هایی با جزئیات بسیار کوچک از نمای نزدیک ، به یک لنز ماکرو دیگر نیاز دارید.

 

 

لنزهای ماکرو به شما اجازه می دهند تا نزدیک به سوژه فوکوس کنید. لنزهای ماکرو بسیار متنوعی در بازار وجود دارد. Olloclip و Moment دو لنز محبوب و پرطرفدار هستند. با لنز ماکرو Hitcase نیز میتوان عکس های بسیار خوبی گرفت.

 

 

مسلماً برای ژانرهایی مانند عکاسی منظره، از فاصله دور عکاسی خواهید کرد؛ اما همچنان می توانید جزئیات نمای نزدیک را در پیش‌زمینه عکس خود قرار دهید. این یک روش عالی برای افزودن علاقه بصری و حس عمق بیشتر است.

 

 

هنگام عکاسی از مناظر از نزدیک شدن به اشیاء در پیش‌زمینه نترسید چرا که میتواند تفاوت زیادی در عکس شما ایجاد کند!

 

5. عکس های سایه نما بگیرید

یکی از بهترین نکات مربوط به عکاسی با آیفون، گرفتن عکسهای سایه نماست. سایه نما، شکل تاریک سوژه ای در برابر نور بسیار روشن و شدید است.

 

 

سایه نماها عکس های خیره‌کننده ای خلق و توجه بیننده را به خود جلب می کنند. گرفتن اینگونه عکسها کار بسیار ساده ای است. آنچه شما به آن نیاز دارید، یک سوژه جالب و جذاب است؛ سپس به سمت نور عکس خود را ثبت کنید.

 

 

برای رسیدن به نتایج عالی، اطمینان حاصل کنید که سایه نمای شما تاریک به نظر  برسد. در برنامه دوربین آیفون خود، برای تنظیم فوکوس ضربه بزنید؛ سپس برای تاریک کردن نور، انگشت خود را به سمت پایین بکشید. همیشه می توانید با یک برنامه ویرایش، سایه نماها را بیشتر تیره و تاریک کنید.

 

 

عکاسی به شیوه ایجاد سایه نما هنگام طلوع و غروب خورشید بهترین نتیجه را در برخواهند داشت. با پایین آمدن خورشید در بالای افق، قرار دادن نور در پشت سوژه کار آسانی است و یک آسمان رنگی زیبا به عنوان پس‌زمینه خواهید داشت.

 

 

طلوع و غروب خورشید برای گرفتن عکس های سایه نما بسیار مناسب است، اما می توان در هرجا که منبع نوری در پشت سوژه وجود دارد، این عکس ها را خلق کرد.

 

 

اگر در داخل خانه عکس می گیرید، سوژه خود را مقابل پنجره یا چراغ قرار دهید. در عکس زیر، با استفاده از نور منعکس شده از کاشی های کف، یک عکس سایه نما ایجاد شده است.

سایه نماها تصاویر دراماتیک و چشم نوازی را ایجاد می کنند. بنابراین، گرفتن این گونه عکس ها میتوانند یکی از نکات عکاسی با آیفون باشد.

 

6. از سایه ها در ترکیب عکس خود استفاده کنید

سایه ها روش دیگری برای گرفتن عکسهای خوب با آیفون فراهم میکنند. عکاسی از سایه ها حس رمز و راز را به تصاویر شما می بخشد.

 

 

سایه ها اغلب جالب تر از خود سوژه ها هستند. آنها علاقه بصری خارق العاده ای را در پیش‌زمینه تصویر ایجاد می کنند و حتی می توانند مانند سایه های درختان موجود در عکس زیر به عنوان خطوط راهنما عمل کنند.

طولانی ترین سایه ها هنگامی که خورشید در آسمان درحال غروب کردن است، ظاهر می شوند. بنابراین، در طول این ساعات طلایی عکس بگیرید تا بتوانید سایه های طولانی در عکس های خود داشته باشید.

 

 

با تنظیم نوردهی هنگام عکاسی اطمینان حاصل کنید که سایه ها به اندازه کافی تاریک به نظر برسند. در برنامه دوربین آیفون، برای تنظیم فوکوس ضربه بزنید، سپس انگشت خود را به سمت پایین بکشید تا سایه ها تاریک شوند. در صورت لزوم، می توانید سایه ها را در مرحله پسا-پردازش تیره کنید.

 

 

می توانید از سایه ها برای ایجاد تصاویر انتزاعی خیره‌کننده استفاده کنید.

 

 

بنابراین، به دنبال الگوهای جذابی از سایه‌ها باشید. هنگام عکاسی از سایه ها، به آنچه می خواهید در عکس خود بگنجانید، فکر کنید.

 

 

می توانید سوژه و سایه آن را در کادر قرار دهید؛ یا فقط از سایه ها برای یک تصویر منحصر به فرد و انتزاعی عکس بگیرید.

 

 

7. بازتاب عکس

بازتاب ها، سوژه های مناسبی برای عکاسی با آیفون هستند. می توانید در بسیاری از سطوح مختلف از جمله شیشه، فلز و یخ بازتاب ایجاد کنید؛ اما آب بهترین سطح برای عکاسی از بازتاب نور است.

 

 

امواج ایجادشده در سطح آب یک بعد اضافی به عکس های بازتابی شما می بخشد. آنها باعث ایجاد اعوجاج در بازتاب می شوند که خود یک اثر زیبا خلق می کنند. اگر موجی برروی سطح آب وجود ندارد، خودتان آن را با حرکت دادن دست در آب ایجاد کنید.

 

 

در بیشتر موارد، اگر از سوژه و ابازتاب آن باهم عکس بگیرید، عکس شما بهتر به نظر می رسد. ایجاد یک ترکیب متقارن، تأثیر بصری بسیار زیادی بر مخاطب خواهد گذاشت.

 

 

اما در برخی موارد، عکاسی از بازتاب، صرفا باعث ایجاد یک تصویر انتزاعی زیبا خواهد شد. عکس زیر بازتاب یک درخت در آب با کم عمق را نشان می دهد.

 

 

اگر دقت کنید، در همه جا بازتاب مشاهده خواهید کرد و استفاده از آنها در عکس های شما بسیار خیره‌کننده و جذاب به نظر خواهند رسید!

 

8. از تقارن استفاده کنید

استفاده از تقارن شیوه ای جالب برای ایجاد یک تصویر قابل‌توجه است. برای یافتن صحنه های متقارن در هر کجا خود را به چالش بکشید. سپس، عکس خود را طوری تنظیم کنید که هر دو نیمه عکس یکسان (یا تقریباً یکسان) به نظر برسند.

 

 

بازتاب ها راهی آسان برای ایجاد تصاویر کاملاً متقارن ارائه می دهند. خط تقارن را در میان فریم قرار دهید تا تقارن ایجاد شود.

 

 

اما بازتاب ها تنها یکی از راه های ایجاد ترکیبات متقارن است. ساختمان ها و سایر اشیاء ساخت دست بشر اغلب به صورت قرینه طراحی می شوند.

 

 

دستورالعمل های ترکیب مانند قانون یک سوم، جایگاه مرکزی سوژه را ایجاد نمیکند؛ اما گاهی اوقات شکستن قوانین بلامانع است!

 

9. از ترازبندی مورب استفاده کنید

در صورت تمایل واقعی برای عکاسی با آیفون، شما باید چشم خود را برای یافتن ترکیبات متعادل تیز کنید!

یکی از بهترین نکات مربوط به عکاسی با آیفون برای ایجاد هماهنگی بصری، استفاده از ترازبندی مورب در عکس هاست.

 

 

در صورت داشتن دو یا سه سوژه اصلی در صحنه، سعی کنید آنها را در یک راستای مورب قرار دهید. این یک روش آسان برای ایجاد یک ترکیب با ترازبندی و تعادل بیشتر است.  این امر همچنین باعث حفظ نگاه مخاطب در صحنه میشود. اگر همه سوژه ها در یک طرف فریم باشند، عکس شما فاقد ترازبندی و تعادل است. استفده از ترازبندی مورب تفاوت چشمگیری در عکس شما ایجاد می کند.

 

 

با برخی از انواع عکاسی، می توانید موقعیت سوژه را کنترل کنید. با عکاسی از اشیاء بی جان و پرتره می توانید سوژه های خود را حرکت دهید. چند دقیقه زمان صرف کنید تا عناصر اصلی را در یک ترکیب مورب قرار دهید.

 

 

در سایر شرایط و موقعیت ها، شما هیچ کنترلی بر موقعیت افراد نخواهید داشت. به عنوان مثال، در عکاسی از منظره، اشیا معمولاً ایستا و برای جابجایی بسیار بزرگ هستند.

در محیط هایی از این قبیل، باید خودتان در اطراف صحنه حرکت و پرسپکتیوی بیابید که سوژه های اصلی در یک ترازبندی مورب قرار بگیرند.

 

 

در عکس بالا، سرخس ها با صخره ها در فاصله دور یک تعادل و ترازبندی مورب ایجاد می کنند. در عکس زیر، دو قایق در یک راستا قرار دارند.

 

 

حتی می توانید از خطوط راهنما برای ایجاد تعادل مورب در عکس های خود استفاده کنید. در عکس زیر، خط امتداد آب به صورت مورب به سمت تپه موجود در بالا سمت راست هدایت می شود.

 

 

چشم خود را تمرین دهید تا متوجه تراز شدن مورب سوژه ها شود، سپس از آنها عکس بگیرید. با این کار، عکسهای شما جذاب تر و جالب تر به نظر میرسند.

 

10. عکسهای خود را با فیلترهای VSCO ویرایش کنید

آیا می خواهید بدانید که چگونه یک تصویر خوب و معمولی را به یک تصویر شگفت‌انگیز تبدیل کنید؟

کار ساده ای است. تنها باید عکس گرفته شده در گوشی آیفون خود را ویرایش کنید!

اما برای افزودن زیبایی یا درام به عکس های گرفته شده با گوشی آیفون نیازی به مهارت های پیشرفته ویرایش یا برنامه های گران قیمت فتوشاپ ندارید.

 

 

ساده ترین راه برای اعمال جلوه های قدرتمند و در عین حال ظریف برروی عکس های خود، استفاده از فیلترهای VSCO است. VSCO بهترین برنامه فیلتر برای استفاده از فیلترهای زیبا و ساده برای تصاویر شما است.

برنامه VSCO را باز کنید، برروی نماد بعلاوه (+) در سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید و عکسی را که میخواهید ویرایش کنید، وارد یا اصطلاحا آپلود کنید:

 

 

اکنون برروی نماد ویرایش (Edit) در پایین صفحه ضربه بزنید. فیلتر مورد نظر خود را انتخاب کنید:

 

 

برای کاهش شدت فیلتر، برروی نام فیلتر ضربه بزنید، سپس نوار لغزنده را حرکت دهید. هنگامی که به افکت مورد نظر رسیدید، برروی علامت تأیید در پایین سمت راست ضربه بزنید:

 

 

برای ذخیره کردن تصویر ویرایش شده، برروی ذخیره در بالا سمت راست ضربه بزنید. در صفحه بعدی، برروی نماد سه نقطه در پایین سمت راست ضربه بزنید، گزینه Save To Camera Roll و سپس اندازه واقعی را انتخاب کنید:

 

 

گزینه های از پیش تنظیم شده VSCO به شما این امکان را می دهد که با استفاده از فیلترهای زیبا در عرض چند ثانیه زیبایی و گیرایی عکس خود دوچندان کنید. فیلترها کاملاً ظریف و دقیق هستند، از این رو، ویرایش بیش از حد عکس ها کار بسیار دشواری خواهد بود.

 

 

فیلترهای زیادی برای انتخاب در VSCO در دسترس هستند. می توانید با استفاده از آنها تصاویر کلاسیک سیاه و سفید، ویرایش های واضح و تر و تمیز یا عکس های کمرنگ یا اصطلاحا فِید با ظاهری قدیمی ایجاد کنید.

 

 

این برنامه دارای ابزارهای ویرایش پیشرفته تری نیز می باشد. اما شما برای ایجاد ویرایش های شگفت انگیز با استفاده از گزینه های پیش‌فرض VSCO نیازی به دانش فنی ندارید. برنامه VSCO حتی به صورت رایگان قابل دانلود است!

 

 

 

 

 

 

ارتباط با ما

تیم دوناک مشتاق شنیدن نظرات و پیشنهادات سازنده شما عزیزان میباشد.

تماس با ما
Logo

ما بر آنیم که آثار عکاسان ایرانی را به جهانیان نشان دهیم. دوناک فوتوگرافی در جهت معرفی هر چه بیشتر عکاسان آماتور و حرفه ای تلاش مینماید.

ارتباط با ما

دوناک همراه همیشگی شما

برای ارتباط با ما از راه های زیر اقدام نمایید:

  • ; ;