• مقالات
  • /
  • متفرقه
  • /
  • عکاسی ماکرو: ماجراجویی در حیاط خانه

عکاسی ماکرو: ماجراجویی در حیاط خانه


عکاسی ماکرو: ماجراجویی در حیاط خانه

 

مشکلات و ریسک ناشی از ویروس کرونا باعث شده تا افراد ساعات بیشتری را در حوالی خانه بگذرانند. به همین دلیل در این روزها عکاسان طبیعت در برنامه ریزی برای عکاسی با محدودیت بیشتری روبرو هستند. یکی از بهترین روش ها برای پیوستن به دنیایی جدید در عکاسی، آماده کردن لنز ماکرو کاوش در کهکشان درون عکس های ماکرو طبیعت است، آن هم بدون اینکه حیاط خانه خود را ترک کنید. در این مقاله چهار نکته برای ماجراجویی در حیاط خانه با استفاده از عکاسی ماکرو را بیان می کنیم.

 

ابزار درست انتخاب کنید.

عکاسی-ماکرو

 

بهترین شروع برای این ماجراجویی، انتخاب دوربین ایده آل و لنز ماکرو مطابق با آن است. به این ترتیب اگر واقعا علاقمند به عکاسی از گل و گیاه و حتی حشرات باشید، خیلی سریع خود را روی چهار زانو یا حتی بدتر، دراز کشیده روی زمین و در حال عکاسی خواهید یافت. یک راه حل موثر برای شما انتخاب یک دوربین با ال سی دی چرخان است که تصویری زنده از سوژه به شما می دهد. این یعنی با خیال راحت به بهترین ترکیب بندی و یا فوکوس کردن بپردازید. برای مثال دوربین نیکون D780 که در تصویر میبینید یک انتخاب ایده آل برای عکاسی ماکرو است. با این دوربین جذاب به همراه یک لنز ماکرو با امکان عکاسی پیاپی با سرعت ۷ فریم در ثانیه ( ۱۲ فریم در ثانیه در حالت شاتر الکترونیکی ۱۲ بیتی ) هیچ فریمی را از دست نخواهید داد. تصاویری که در این مقاله میبینید با لنز ماکرو Canon 100mm f/2.8 Macro عکاسی شده اند.

عکاسی-ماکرو

 

دوربین خود را ثابت نگه دارید.

اگر انتظار شما از عکاسی ماکرو شاهکارهایی واضح و جذاب است، باید به همین مقدار تلاش کنید. لرزش های کوچک دست باعث بر باد رفتن عکس های ماکرو شما خواهد شد. پس بهتر است قبل از هر کاری به تهیه یک پایه تثبیت کننده مناسب فکر کنید. سه پایه ها معمولا گزینه های شما برای بهترین موقعیت یابی و ترکیب بندی را محدود میکنند و بهتر است برای عکاسی از سوژه هایی با ارتفاع زیاد به گزینه بهتری فکر کنید. چرا این گزینه یک Joby GorillaPod یا سه پایه گوریلی جابی نباشد؟ به این ترتیب دوربین شما جایگاه بسیار محکم و البته منعطفی خواهد داشت. البته اگر علاقه ای به همراه بردن وسایل اضافی و دست و پا گیر ندارید بهتر است تا به فکر خرید لنزهایی با قابلیت تثبیت کردن تصاویر باشید. انتخاب با شماست.

عکاسی-ماکرو

 

وضوح را تا حد امکان بیشتر کنید.

شفافیت عکس های خود را با تنظیمات سرعت شاتر، دیافراگم و ISO افزایش دهید. در شرایط عادی سرعت شاتر 125/1 مناسب به نظر خواهد رسید اما وقتی از فاصله کانونی بلند در مسافت های کوتاه استفاده می کنید، لرزش های دست باعث مات شدن عکس ها خواهند شد. اگر از سه پایه استفاده نمی کنید، سرعت شاتر را به 500/1 و یا حتی به 1000/1 برسانید و تنظیمات دیافراگم را بین ƒ/5.6 or ƒ/8 نگه دارید. این تنظیمات باعث می شوند تا کلوز آپ های بهتری را ثبت کنید.

 

با در نظر گرفتن زاویه و نور به عکس های خود جذابیت بدهید.

وقتی از سوژه های کوچک عکاسی می کنید، عکاسی از بالا بسیار ساده خواهد بود. شما می توانید با ایستادن و هدف قرار دادن سوژه ای روی زمین، تصویری با پرسپکتیو دید پرنده عالی ثبت کنید. گزینه دیگر شما عکاسی با زاویه های محدود است. این نوع زاویه ها به شما کمک خواهند کرد تا با اضافه کردن آسمان به عنوان پس زمینه، منظره های بی نظیری را ثبت کنید. اگر سوژه شما تاریک است، پس زمینه خود را روشن انتخاب کنید و اگر سوژه شما روشن است، با ایجاد زاویه های درست نسبت به سوژه و ایجاد سایه، کنتراست ایجاد کنید.

عکاسی-ماکرو

 

 

 

 

ارتباط با ما

تیم دوناک مشتاق شنیدن نظرات و پیشنهادات سازنده شما عزیزان میباشد.

تماس با ما
Logo

ما بر آنیم که آثار عکاسان ایرانی را به جهانیان نشان دهیم. دوناک فوتوگرافی در جهت معرفی هر چه بیشتر عکاسان آماتور و حرفه ای تلاش مینماید.

ارتباط با ما

دوناک همراه همیشگی شما

برای ارتباط با ما از راه های زیر اقدام نمایید:

  • ; ;