• مقالات
  • /
  • متفرقه
  • /
  • عکاسی با تلفن همراه: چگونه می توان با تلفن همراه عکس های خوبی گرفت؟

عکاسی با تلفن همراه: چگونه می توان با تلفن همراه عکس های خوبی گرفت؟


 

قبل از ورود تلفن های هوشمند به بازار، گرفتن یک عکس عالی کار سختی بود زیرا به یک دوربین و نرم‌افزار ویرایش کامپیوتری نیاز داشتید و می بایست زمان و انرژی زیادی را صرف آموختن نحوه استفاده از آنها صرف میکردید.

اما، به لطف تلفن های همراه و برنامه های ویرایش همراه آنها، اکنون می توان عکس هایی با کیفیت بالا گرفت و بدون نیاز به ابزار و وسیله خاصی آنها را ویرایش کرد.

برندها نیز در حال خودنمایی و معروف شدن هستند که البته این امر همچنان برای بازاریابی حائز اهمیت است؛ اما اشتباه نکنید! گرفتن یک عکس عالی با تلفن هوشمند به آسانی عکس گرفتن با دوربین های کامپکت نیست. تعداد عکس های بدون کیفیت گرفته شده با گوشی های هوشمند چندان هم کم نیست! قطعا شما هم چند نمونه از این عکس ها را دیده اید.

پس، راز گرفتن عکسهای عالی با تلفن های هوشمند چیست؟ برای گرفتن عکس های باکیفیت با تلفن های هوشمند خود، به نکات زیر توجه کنید.

 

نحوه گرفتن عکسهای باکیفیت با تلفن های هوشمند: 25 نکته و راهکار

 

1. استفاده از خطوط راهنما برای ایجاد تعادل در عکس

یکی از ساده ترین و بهترین راه ها برای افزایش کیفیت عکاسی با تلفن همراه روشن کردن خطوط راهنمای دوربین گوشی است. این ویژگی باعث ایجاد مجموعه ای از خطوط برروی صفحه نمایش دوربین گوشی هوشمند شما میشود که براساس "قانون یا نسبت یک سوم" تنظیم شده است؛ این قانون یک اصل ترکیب در عکاسی است که تاکید می‌کند قرارگرفتن عناصر مهم تصویر در محل برخورد خطوط افقی و عمودی که تصویر را به سه قسمت تقسیم می‌کنند، بیش‌ترین توجه را جلب می‌کند. بنابراین، به طور کلی تصویر به 9 قسمت تقسیم میشود.

طبق این نظریه، اگر نقاط مورد علاقه خود را در این تقاطع ها یا در امتداد خطوط قرار دهید، عکس شما از تعادل و سطح بالاتری برخوردار و تصویر شما طبیعی تر خواهد بود.

برای روشن کردن خطوط راهنما:

iPhone: در قسمت "Settings" (تنظیمات)، " Photos & Camera" (عکسها و دوربین)، " Grid" (خطوط عمودی و افقی) را روشن کنید.

Samsung Galaxy: با باز کردن اپلیکیشن دوربین، در قسمت "Settings" (تنظیمات)، به سمت پایین گزینه " grid lines" (خطوط عمودی و افقی) را به روشن کنید.

 

2. تنظیم فوکوس دوربین گوشی

دوربین های تلفن همراه امروزی به طور خودکار برروی پیش‌زمینه قاب شما فوکوس میکنند، اما هر عکسی که می گیرید موضوع و سوژه واضحی ندارد. برای تنظیم مکان فوکوس لنز دوربین، برنامه دوربین را باز کنید و روی قسمتی از تصویر که می خواهید نمای واضحی داشته باشد ضربه بزنید.

به عنوان مثال، اگر میخواهید از سوژه ای در حال حرکت عکس بگیرید، ممکن است دنبال کردن این سوژه و در صورت لزوم فوکوس مجدد برای دوربین مشکل باشد. برای تصحیح فوکوس دوربین، تنها کافی است پیش از گرفتن عکس برای حصول اطمینان از حداکثر فوکوس سوژه در حال حرکت، برروی صفحه نمایش ضربه بزنید. سپس باید یک آیکون مربع یا دایره شکل برروی صفحه نمایش دوربین ظاهر شود تا فوکوس عکس شما به تمام محتوای داخل آن آیکون تغییر یابد.

 

3. فوکوس برروی یک سوژه

بسیاری از بهترین عکس ها صرفا شامل یک موضوع یا سوژه جالب و جذاب هستند. بنابراین، هنگام گرفتن عکس از یک سوژه، زمان بیشتری برای تنظیم عکس اختصاص دهید. از دیدگاه برخی از عکاسان حرفه‌ای سوژه نباید تمام قاب را اشغال کند و دو سوم عکس باید فضای منفی باشد که این امر به برجستگی بیشتر سوژه کمک می کند.

اما برای فوکوس برروی سوژه خود حتما باید برروی صفحه نمایش تلفن هوشمند خود ضربه بزنید؛ این امر به شما کمک می کند تا از فوکوس و بهینه سازی نور اطمینان حاصل کنید.

نکته حرفه ای: هنگامی که عکس خود را گرفتید، می توانید از فیلترها و برنامه ها برای وضوح بیشتر سوژه استفاده کنید یا آن را برش دهید تا سوژه به درستی در قاب قرار داده شود. نور، کنتراست و اشباع عکس را نیز می توان بر این اساس و تنها درون تلفن هوشمند خود تنظیم کرد.

 

4. استفاده از فضای منفی

"فضای منفی" صرفا به قسمت های اطراف و بین سوژه های یک تصویر گفته میشود که می تواند کیفیت عکس شما را از "خوب" تا "عالی" تنظیم کند.

هنگام قرار دادن فضای خالی زیاد در یک عکس، سوژه شما بیشتر برجسته می شود و شدیدا باعث جلب توجه بیننده میشود. و اما فضای منفی شبیه چیست؟ این فضا اغلب یک فضای بزرگ مانند آسمان پهناور، یک زمین بایر، یک دیوار بزرگ یا آب مانند تصویر زیر است.

 

 

5. یافتن پرسپکتیوهای مختلف

گرفتن عکس از یک زاویه منحصر به فرد و غیرمنتظره می تواند باعث به یاد ماندنی تر شدن آن شود؛ این امر باعث ایجاد یک گمان‌انگاری از عمق یا ارتفاع سوژه ها و همچنین باعث برجسته شدن تصویر می شود زیرا بیشتر عکسهای گرفته شده با تلفن همراه مستقیم یا از دید و نمای چشم پرنده (bird's eye view) گرفته می شوند.

مانند عکس زیر، مستقیماً رو به بالا عکس بگیرید و از آسمان به عنوان فضای منفی استفاده کنید. یا میتوانید از یک زاویه کمی رو به پایین عکس بگیرید.

 

 

نکته حرفه ای: هنگامی که عکس گرفتید و متوجه شدید که کمی شیب دارد یا کج است، از برنامه ویرایش عکس SKRWT استفاده کنید تا خطوط، تمیز و مربع شکل به نظر برسند.

 

6. استفاده و بهره بردن از بازتاب

دیدن آسمان منعکس شده در آب بسیار جذاب به نظر میرسد زیرا چشمان ما ناخواسته به سمت بازتاب جذب می شوند. از این رو، به دنبال فرصت هایی برای استفاده و بهره بردن از بازتاب در عکس های خود باشید.

چیزهای زیادی مانند گودال پر از آب، آینه، عینک آفتابی، لیوان و سطوح فلزی را میتوان یافت که از بازتاب آنها استفاده کرد.

 

7. استفاده از خطوط هدایتگر (leading lines)

در برخی از عکسها، خطی وجود دارد که چشم بیننده را به سمت قسمت خاصی از قاب جذب میکند. به آنها خطوط هدایتگر گفته می شود. این خطوط می توانند مستقیم یا مدور مانند راه پله، نمای ساختمانها، مسیر قطار، جاده یا حتی یک مسیر از میان جنگل باشند.

خطوط هدایتگر برای ایجاد حس عمق در تصویر بسیار مناسب هستند و می توانند عکس شما را به صورت هدفمند طراحی کنند - حتی اگر به طور تصادفی عکس زیبایی گرفته باشید.

 

8- به دنبال تقارن باشید

تقارن را می توان به عنوان "حس مبهم نسبت و تعادل هماهنگ و زیبا" تعریف کرد. و تصاویری که دارای تقارن هستند می توانند به طرز باورنکردنی چشم نواز باشند؛ همچنین تقارن یکی از ساده ترین و جذاب‌ترین روش ها در عکاسی است.

در عکاسی، تقارن معمولاً به معنای ایجاد تصویری است که می تواند به دو قسمت مساوی تقسیم شود که تصاویر آینه ای از یکدیگر هستند. این ویژگی کمی متفاوت از بازتاب است - تقارن را می توان به طور طبیعی مانند راه پله ها یافت، یا می توان آن را در عکس خود تنظیم کرد. و به یاد داشته باشید برای مرتب کردن و ایجاد نظم در تصویر از خطوط راهنما یا همان خطوط افقی و عمودی استفاده کنید.

 

9.  توجه به الگوهای تکرار

الگوهای تکرار بسیار چشم نواز هستند - هرگاه عناصر گرافیکی قوی مانند خطوط، اشکال هندسی، فرمها و رنگ ها بارها و بارها تکرار شوند، الگوهای تکرار ظاهر می شوند. این الگوها می توانند تأثیر بصری شدیدی ایجاد کنند و عکاسی از چیزی مانند یک کف زیبا و کاشی کاری شده می تواند برای ایجاد یک تصویر قابل توجه کافی باشد. بعضا، استفاده از الگوهای تکرار طبیعی یا ناخواسته مانند فرار از آتش جذاب‌تر است.

 

10. استفاده و بهره بردن از محدود یا بلاک کردن رنگ

آیا معمولا عکس های سیاه و سفید جذاب نیستند؟ ظاهرا بله، در واقع برنامه هایی برای این کار وجود دارد. یکی از این برنامه ها، Touch Color است؛ برنامه ای که به طور خودکار عکس را به خاکستری یا سیاه و سفید می کند و به شما امکان می دهد قسمت هایی که می خواهید رنگ آمیزی کنید را پر کنید.

بلاک یا محدود کردن رنگ می تواند به برجسته سازی عناصر مورد نظر عکس مانند یک گیاه یا هر چیز پررنگ دیگر کمک کند. هدف این ویژگی چیزی شبیه به ویژگی فضای منفی است، که می تواند به برجسته شدن یک سوژه کمک کند، اما با بلاک کردن رنگ، سایر عناصر عکس در یک تصویر منسجم دست نخورده و بدون تغییر باقی می مانند.

 

11. خودداری از نمای نزدیک (zooming in)

هنگامی که از فاصله دور عکس می گیرید، استفاده از نمای نزدیک یا قابلیت zoom in وسوسه انگیز است. اما در واقع بهتر است از آن استفاده نکنید چرا که انجام این کار می تواند باعث نقطه نقطه، تار یا پیکسلی شدن عکس شود.

در عوض، سعی کنید به سوژه خود نزدیک شوید - مگر آنکه یک حیوان وحشی باشد که در این صورت توصیه می کنیم فاصله خود را حفظ کنید یا عکس را از فاصله پیش فرض بگیرید و سپس آنرا برش دهید یا اصطلاحا کراپ کنید. به این ترتیب، کیفیت عکس حفظ و بهینه سازی یک تصویر بزرگتر آسان تر میشود.

 

12. ثبت جزئیات کوچک

شاید این جمله را شنیده باشید: "اینها چیزهای کوچکی هستند." گاهی، در مورد عکسها نیز صدق می کند. تصاویر نمای نزدیک که جزئیات کوچک، پیچیده و ظریف را ثبت می کنند، می توانند محتوای بصری واقعاً جذابی ایجاد کنند. به بافتها و الگوهایی مانند رنگ پوسته شده، جاده ماسه ای یا سطح کاشی مانند یک میز توجه کنید.

نکته حرفه ای: از ابزار "وضوح" (sharpen) در برنامه ویرایش عکس استفاده کنید تا با دقت جزئیات عکس خود را واضح کنید. همچنین می توانید از برنامه +Camera و فیلتر شفافیت یا وضوح (Clarity) آن استفاده کنید.

 

13. استفاده از نور طبیعی

یافتن یک عکس عالی که با تلفن های هوشمند و همراه با فلش گرفته شده باشد، کار دشواری است. بیشتر اوقات، فلش باعث افزایش نور، تغییر رنگ منفی و رنگ پریدگی سوژه های انسانی در عکس می شود. در واقع، حتی گفته شده است که فلش آیفون 7 نیز دارای ضعف هایی می باشد.

از منابع نور طبیعی موجود، حتی هنگام تاریک شدن هوا، استفاده کنید. این امر به شما این فرصت را میدهد که با سایه ها بازی کنید یا با منابع نور دیگر موجود در محیط مانند ترافیک و ساختمانهای اطراف یک شبح ایجاد کنید.

هنگامی که عکس را گرفتید، با ابزار "Exposure" در برنامه ویرایش عکس میتوانید تصویر را بدون کاهش چندان کیفیت کمی روشن تر کنید.

 

14. صرفا در طول روز از فلش استفاده کنید.

گاهی، استفاده از فلش دوربین می تواند باعث افزایش کیفیت عکس شود، اما نه در شب! از آنجا که عکسهای تاریک کنتراست بسیار واضح تری را در برابر فلش گوشی شما نشان می دهند، می توانند هر فلش را نامناسب و ناهموار جلوه دهند.

با این وجود، در فضاهایی با نور کافی  ومناسب، استفاده از فلش می تواند باعث ایجاد سایه های تاریک در پشت یا پایین سوژه اصلی میشود.

هنگام فریم کردن عکس بعدی، برای حذف سایه های تاریک به زمین یا مقابل سطوح عمودی توجه کنید. در صورت مشاهده، در برنامه دوربین به صورت دستی فلش را روشن کنید. تنظیم فلش دوربین گوشی برروی "خودکار" حذف سایه ها را تضمین نمی کند. فقط به یاد داشته باشید که پس از اتمام کار مجدد فلش را خاموش کنید. برای عکاسی از محصولات به اهمیت استفاده از فلش برای افزایش یا پنهان برخی خطوط و ویژگی ها توجه کنید.

 

15. استفاده از سه پایه تلفن همراه

اگرچه تلفن های همراه عکاسی از سوژه های متحرک را آسان کرده است، اما هیچگاه تثبیت و حفظ تعادل عکس را تضمین نمیکند؛ مخصوصاً اگر بخواهید خود در تصویر حضور داشته باشید و عکس شما چیزی فراتر از یک عکس سلفی معمولی با استفاده از دراز کردن دست خود باشید.

سه پایه تلفن همراه به شما این امکان را می دهد که برای گرفتن عکس های سریع بدون استفاده از دست و داشتن تجهیزات سنگین گوشی هوشمند خود را برروی آن نصب کنید. اکثر سه پایه های تلفن همراه کوچکتر از دستگاه تلفن همراه شما هستند و می توانند در هر زاویه ای تنظیم شوند.

 

۱۶- تنظیم دستی میزان نور دوربین گوشی

یکی دیگر از ویژگی های دوربین موبایل که می توان به صورت دستی آن را تنظیم کرد، میزان نوردهی است. ضربه زدن برروی صفحه نمایش هنگام روشن بودن دوربین گوشی صرفا باعث فوکوس مجدد لنز برروی سوژه جدید نمی شود، بلکه به صورت خودکار میزان نور دوربین را نیز تنظیم می کند. بهتر است این ویژگی را با دست تنظیم کنید.

برای تغییر میزان نور دوربین تلفن همراه خود، برنامه دوربین را باز کرده و برروی صفحه نمایش ضربه بزنید. با مشاهده فوکوس مجدد لنز، یک آیکون بسیار کوچک به شکل خورشید و یک مقیاس عمودی ظاهر میشود. برای تنظیم میزان نور، انگشت خود را به آرامی به سمت بالا و پایین بکشید.

 

17. گرفتن عکسهای انتزاعی

منظور از عکسهای انتزاعی ثبت خصوصیت بارز یک یا چند شی بدون آشکار کردن کل منظره است. به عبارت دیگر، هدف از گرفتن عکسهای انتزاعی ایجاد تصاویر منحصر به فرد و شگفت آور از سوژه های معمولی است.

این ویژگی را میتوان با کراپ کردن یک بخش انتزاعی از یک عکس معمولی یا با گرفتن عکس هایی از نمای نزدیک که باعث ایجاد پرسش برای بیننده درمورد کل ماهیت سوژه میشود، محقق کرد. و سوژه های دارای الگو یا تکرار گزینه های عالی برای عکاسی انتزاعی هستند.

 

18- عکاسی از سوژه های طبیعی

عکس هایی با سوژه های ژست گرفته برای یادآوری خاطرات نظیر لحظات خوش در کنار دوستان، خانواده یا عکس گرفتن با یک فرد مشهور می توانند عکس های عالی باشند. اما گاهی، عکاسی از سوژه های طبیعی که به عنوان مثال در حال انجام کاری هستند، بدون اطلاع سوژه و یا بدون خودآرایی و ژست گیری می توانند بسیار جذاب تر باشند.

شاید به این دلیل که اینگونه عکسها بهتر می توانند احساسات و ماهیت یک لحظه را به طور موثر ثبت کنند. یکی از بهترین راه ها برای گرفتن این نوع عکسها، مستمر عکس گرفتن از هرچیزی است: هرچه بیشتر بهتر! در این حالت، گزینه های بیشتری برای انتخاب در اختیار خواهید داشت.

 

19. غیر متعارف و خاص باشید.

ترکیب یا اصطلاحا کمپوزیسیون، بخش عظیمی از آن چیزی است که باعث عالی شدن یک عکس یا سوژه می شود. برخی از جالب ترین و جذاب ترین عکس ها از ایده های جالب و منحصر به فرد نشئت میگیرند. تصاویر در برانگیختن احساسات مخاطبان شما موثرتر از متن است، بدان معنا که اغلب عکسها خود چیزی برای گفتن دارند! سعی کنید خارج از محدوده و روال عادی فکر کنید و باعث حیرت و تعجب مخاطب خود شوید.

 

20. لبخند را برروی چهره مخاطب ایجاد کنید.

هنگام برانگیختن احساسات، گاهی صحبت از به یادماندنی ترین عکس هایی است که باعث خندیدن ما میشوند. اگر بتوانید مخاطبان خود را بخندانید، احتمالاً آنها از عکس شما لذت برده اند.

 

21. لنز گوشی خود را تمیز کنید.

حمل یک دوربین گوشی هوشمند شاید راحت تر از یک دوربین عکاسی باشد، اما باید مراقب دوربین گوشی خود باشید. هنگامی که بیرون از خانه هستید، معمولاً تلفن شما در جیب یا کیف شماست. در تمام این مدت، لنز دوربین گوشی انواع گرد و غبار و پرزها را جذب میکند. قبل از عکاسی حتماً لنز را با دستمال نرم تمیز کنید. هنگامی که شروع به ویرایش عکس خود می کنید، تازه متوجه میشوید که لنز کثیف بوده است. پس قبل از عکاسی حتما از تمیز بودن لنز اطمینان حاصل کنید.

 

22- از یک لنز خارجی استفاده کنید.

در واقع میتوان چندین لنز از لنز چشم ماهی گرفته تا لنزهای واید در بالای لنز اصلی دوربین تلفن هوشمند متصل کرد. این لنزها می توانند کیفیت و پرسپکتیو کاملا جدیدی به عکس های شما بدهد.

طبق گفته Wirecutter، بهترین لنزهای دوربین برای عکاسی با آیفون، لنزهای Moment است. البته لنزهایی با برندهای دیگر متناسب با نیازهای عکاسی با تلفن هوشمند خود در بازار موجود هستند.

 

23. از ویرایش نترسید.

ترکیب، ایجاد عکس های جدید و عکس گرفتن با تلفن هوشمند صرفا اولین قدم برای ایجاد جذابیت بصری است. ویرایش عکس مرحله بعدی و یک مرحله بسیار مهم و لازم است. فیلترها می توانند ابزاری ارزشمند برای عکاسی خصوصاً در مورد دو هدف: 1) از بین بردن های معایب و نواقص عکس و 2) خوشمزه تر نشان دادن غذا باشند.

برای اولین بار، مجله InStyle لیستی جالب از "بهترین فیلترهای اینستاگرام" ارائه داد و اکنون، برنامه عکس های آیفون فیلترهای مشابه بسیاری را ارائه می دهد. برنامه هایی مانند Pho.to نیز موجود هستند که می توان با استفاده از آنها بدون انجام کار زیادی به صورت خودکار عکس های چهره را رتوش کرد. یکی از جدیدترین برنامه های موجود برای فیلتر موادغذایی برنامه Foodie است. با این وجود، برنامه های ویرایش عکس و فیلم بسیاری برای دستگاه های تلفن همراه وجود دارند.

 

ارتباط با ما

تیم دوناک مشتاق شنیدن نظرات و پیشنهادات سازنده شما عزیزان میباشد.

تماس با ما
Logo

ما بر آنیم که آثار عکاسان ایرانی را به جهانیان نشان دهیم. دوناک فوتوگرافی در جهت معرفی هر چه بیشتر عکاسان آماتور و حرفه ای تلاش مینماید.

ارتباط با ما

دوناک همراه همیشگی شما

برای ارتباط با ما از راه های زیر اقدام نمایید:

  • ; ;